بايد مانع کوچ نقدينگي به بازار ارز و سکه شويم

تاریخ انتشار : 1398/11/29

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه فعاليت‌هاي اختلال‌زا براي اقتصاد سم است، گفت: بايد مانع از کوچ نقدينگي به بازار ارز و سکه شويم.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، فرهاد دژپسند صبح امروز و در نشست شوراي گفت‌وگوي بخش خصوصي و دولت تاکيد کرد: رويکرد ما اين است که سهم ماليات را متناسب با انتظارات افزايش دهيم. نسبت کنوني ماليات به توليد ناخالص داخلي فاصله زيادي با دنيا دارد و نياز داريم تا خزانه از طريق درآمدهاي سالم تامين مالي شود.

وي با بيان اينکه رويکرد ما اين طور نيست که در راستاي وصول ماليات، اصول زير پا گذاشته شود، افزود: نمي خواهيم افراد خوش حساب و خوش رفتار در حوزه ماليات، تحت شکنجه قرار بگيرند.

وزير اقتصاد با تاکيد بر اينکه تلاش بر آن است که از ابزار ماليات براي جلوگيري از فعاليت‌هاي اختلال زا استفاده کنيم، گفت: فعاليت‌هاي اختلال‌زا براي اقتصاد سم است و بايد مانع از کوچ نقدينگي به بازار ارز و سکه و ايجاد تنش در آنها شويم و مانع از فرار مالياتي بشويم.

دژپسند ادامه داد: هر اندازه بتوانيم فراريان مالياتي را بيشتر به تور بياندازيم، به نفع ماليات و بخش خصوصي شناسنامه‌دار است.

وزير اقتصاد خاطرنشان کرد: در لايحه جديد ماليات‌هاي مستقيم که تقديم دولت کرده‌ايم، پايه‌هاي جديدي تعريف شده و برداشتن معافيت‌هايي را هم پيشنهاد کرده‌ايم و اصلا بدنبال آن نيستيم که بخش خصوصي که همکاري مي‌کند، تحت فشار قرار بگيرد.
رييس شوراي گفتگو اظهار داشت: صادرات غير نفتي در سال گذشته خوب بود اما بازگشت ارز صادراتي متناسب با آن نبود ولي نمي‌خواهيم از ابزار ماليات به عنوان چکش در اين زمينه استفاده کنيم.

وي افزود: هر زماني از بازگشت ارز حاصل از صادرات اطمينان حاصل کنيم، چه اين عرضه در نيما باشد و چه واردات در قبال صادرات و بازگشت اسکناس، ماليات بر ارزش افزوده صادرکنندگان استرداد خواهد شد.

وي تاکيد کرد: اگر نتوانيم از طريق فرايندهاي مالياتي و سامانه ساماندهي معافيت‌هاي مالياتي درآمدهاي مالياتي را افزايش دهيم حتما خلاف قانون و مقررات از بخش خصوصي به مودي فشار وارد نمي‌کنيم.

وزير اقتصاد ادامه داد: شخص رييس جمهور در اين زمينه اين موضوع را مطرح و بر آن تاکيد کرده است.

رييس شوراي گفتگو تاکيد کرد که سياست دولت اين نيست که استرداد ماليات بر ارزش افزوده ابزار بازگشت  ارز حاصل از صادرات نيست.

دژپسند گفت: در سال جاري و تا روز گذشته ۳۹ ميليارد دلار واردات داشته‌ايم و اگر ارز حاصل از صادرات بازنگردد، چگونه مي‌توانيم اين موضوع را مديريت کنيم؟

وزير اقتصاد ادامه داد: ۸۵ درصد از واردات کشور در حال حاضر کالاهاي واسطه‌اي و سرمايه‌اي است که براي توليد استفاده مي‌شود و انتظار داريم ارز حاصل از صادرات حتما به چرخه اقتصادي به کشور بازگردد.

در شوراي گفتگوي امروز، علاوه بر وزير اقتصاد، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزي، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون حقوقي قوه قضاييه،   اميدعلي پارسا رييس سازمان امور مالياتي، الياس حضرتي رييس کميسيون اقتصادي مجلس، غلامحسين شافعي رييس اتاق بازرگاني ايران و حسين سلاح‌ورزي نائب رييس اتاق ايران حضور داشتند.