باقيمانده سهام بانک‌هاي دولتي واگذار مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/11/29

معاون بيمه و بانک وزارت اقتصاد گفت:‌ باقيمانده سهام دولت در بانک‌هاي قابل واگذاري از طريق بورس واگذار مي‌شود.

به گزارش ايبِنا به نقل از فارس، عباس معمارنژاد، در مورد اينکه سهام دولت در بانک‌هاي قابل واگذاري چه زماني به مردم عرضه مي‌شود، اظهار داشت: بحث واگذاري سهام دولت الان در هيأت واگذاري براي قيمت‌گذاري سهام بررسي مي‌شود و بعد از اينکه سهام پالايشگاهي دولت از طريق بورس عرضه شد، در اولين فرصت، باقيمانده سهام دولت در بانک‌هاي قابل واگذاري نيز عرضه مي‌شود.

وي افزود:‌الان سهام بيمه البرز از طريق بورس عرضه مي‌شود و هر موقع در هيأت واگذاري تصويب شود، سهام دولت در بانکها نيز واگذار خواهد شد.

معاون بيمه و بانک وزارت اقتصاد در مورد اينکه شيوه واگذاري سهام دولت چگونه خواهد بود، گفت: در اين مرحله هم مثل مرحله قبل سهام به صورت بلوکي و عمده واگذار مي‌شود.

معمارنژاد در پاسخ به اين پرسش که در نوبت پيش، عرضه بلوکي سهام دولت مشتري پيدا نکرد، بيان داشت: در لايحه بودجه ۹۹ امکاني فراهم شده که اگر توسط نمايندگان تصويب شود، بتوان از طريق واحدهاي صندوق قابل معامله بورسي موسوم به ETF سهام دولت در بانک‌ها و بيمه‌ها واگذار شود، اما اين مسئله به شرط اين است که پيشنهاد دولت در لايحه بودجه به تصويب مجلس برسد.

وي افزود: اگر عرضه بلوکي سهام دولت در شرکت‌هاي بزرگ از طريق بورس مشتري نداشت، در مرحله بعدي از طريق صندوق‌هاي قابل معامله بورسي به همه مردم واگذار مي‌شود.

معاون بيمه و بانک وزارت اقتصاد در مورد اينکه حداکثر سهامي که يک نفر مي‌تواند از بانک‌هاي دولتي بخرد، گفت: بايد منتظر بمانيم در مجلس تصويب شود و جزئيات آن مشخص شود، آن موقع مشخص خواهد شد هر نفر مي‌تواند چند واحد از صندوق‌هاي قابل معامله را خريداري کند و به نظر من امکان واگذاري بانک‌هاي دولتي به روش واحدهاي صندوق قابل معامله بورسي به همه مردم فراهم مي‌شود.

گفتني است دولت در راستاي واگذاري تصديهاي خود به بخش خصوصي، مقرر شده که باقيمانده سهام خود در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله سه بانک ملت، تجارت و صادرات را از طريق بورس به مردم واگذار کند، اما در مرحله قبل عرضه بلوکي اين سهام مشتري پيدا نکرد و دولت مي‌خواهد با انتخاب روشهاي متنوع، از جمله واگذاري واحدهاي صندوق قابل معامله بورسي (ETF ) سهام خود را واگذار کند.