سقوط صادرات نفتي ايران به اتحاديه اروپا

تاریخ انتشار : 1398/12/03

بر اساس آمارهاي يورو‌استات، ايران و اتحاديه اروپا طي سال ۲۰۱۹ حدود ۵.۲ ميليارد يورو تجارت کالايي داشته‌اند که نسبت به سال گذشته با افت قابل توجه ۷۲ درصدي مواجه شده است. طي اين مدت ارزش واردات کالايي ايران به اتحاديه اروپا افت ۴۹ درصدي و ارزش صادرات ايران به اين اتحاديه افت ۹۳ درصدي را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، معاونت بررسي‌هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي به تجارت ايران و اروپا پرداخته است. بر اساس آمارهاي يورو‌استات، ايران و اتحاديه اروپا طي سال ۲۰۱۹ حدود ۵.۲ ميليارد يورو تجارت کالايي داشته‌اند که نسبت به سال گذشته با افت قابل توجه ۷۲ درصدي مواجه شده است. طي اين مدت ارزش واردات کالايي ايران به اتحاديه اروپا افت ۴۹ درصدي و ارزش صادرات ايران به اين اتحاديه افت ۹۳ درصدي را تجربه کرده است. بر اين اساس تراز تجاري ايران با اتحاديه اروپا نيز با کسري بالغ بر ۳.۸ ميليارد يورو  همراه بوده است. اين در حالي است که در سال ۲۰۱۸ ايران در تجارت با اتحاديه اروپا مازاد تجاري  ۰.۵۶ ميليارد يورويي را تجربه کرده بود.

صادرات کالايي ايران به اتحاديه اروپا

در سال ۲۰۱۹ ايران بيش از ۷۰۱ ميليون يورو کالا به اتحاديه اروپا صادر کرده است. ارزش صادرات ايران در سال ۲۰۱۹ با تشديد تحريم‌ها با افت ۹۳ درصدي همراه بوده است. مهمترين عامل کاهش ۹۳ درصدي صادرات ايران به اتحاديه اروپا افت ارزش صادرات محصولات نفتي ايران بوده است. افت شديد صادرات نفتي ايران به اتحاديه اروپا سهم بيش از ۸۷ درصدي از افت ۹۳ درصدي کل صادرات ايران به اتحاديه اروپا طي سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ را تشکيل مي‌دهد.

علاوه بر اين، صادرات غيرنفتي ايران به اتحاديه اروپا نيز در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۳۱ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۸۷ ميليون يورو رسيده است. در سال ۲۰۱۹ صادرات ايران به اتحاديه اروپا به لحاظ مقداري نيز افت قابل توجه ۹۷ درصدي را ثبت کرده است به طوري که ۲۱.۶ ميليون تن در سال ۲۰۱۸ به تنها ۶۶۱ هزار تن در سال ۲۰۱۹ رسيد. طي اين مدت متوسط قيمت کالاهاي صادراتي ايران به اتحاديه اروپا با افزايش همراه بوده است در حالي که متوسط قيمت صادراتي ايران به اروپا در سال ۲۰۱۸ معادل ۴۳۶ يورو بر هر تن بود در سال ۲۰۱۹ به  به يک هزار و ۲۸۷ يورو بر هر تن رسيده است.

همچنين آلمان بزرگترين مقصد صادراتي ايران در اين منطقه بوده است که حدود ۱۹۲ ميليون يورو از صادرات ايران را به خود اختصاص داده است.  ارزش صادرات ايران به اين کشور در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۵۲ درصدي همراه بوده است و پس از آن ايتاليا و اسپانيا نيز با ارزش صادرات ۱۵۲ ميليون يورو و ۸۱ ميليون يورو، دومين و سومين مقصد صادراتي ايران در اتحاديه اروپا طي اين سال بودند. ارزش صادرات ايران به دو کشور ايتاليا و اسپانيا نيز به ترتيب با کاهش ۹۵ و ۹۶ درصد در نسبت به سال ۲۰۱۸ همراه بوده است.

به طور کلي در سال ۲۰۱۹ از ۲۶ عضو اتحاديه اروپا صادرات ايران به شش کشور با افزايش نسبت به سال ۲۰۱۸ همراه بوده که البته اين کشورها سهم ناچيزي از صادرات ايران را به خود اختصاص دادند از جمله اين کشورها مي‌تواند بلغارستان، ليتواني و لوگزامبورگ اشاره کرد. در ميان ۲۲ کشور اتحاديه اروپا که صادرات ايران به آنها کاهش داشته يونان بيشترين افت را تجربه کرده است ارزش صادرات ايران به يونان در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ حدود ۹۹ درصد کاهش داشته است است.

واردات کالايي ايران از اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۹

 ارزش واردات ايران از اتحاديه اروپا ۴.۵ ميليون يورو بوده که نسبت به سال ۲۰۱۸ با کاهش ۴۹ درصدي مواجه شده است به لحاظ وزني نيز واردات ايران از اتحاديه اروپا ۱.۶ ميليون تن بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۳ درصد رشد داشته است. مهمترين عامل کاهش واردات ايران از اتحاديه اروپا در سال ۲۰۱۹ کاهش واردات ايران مربوط به واردات راکتورهاي هسته‌اي، ديگ بخار و آبگرم، ماشين آلات و وسايل مکانيکي بوده است. واردات ايران از اتحاديه اروپا در اين موارد شامل  ۳.۲ ميليارد يورو بوده که در سال ۲۰۱۹ به ۱.۱ ميليارد يورو رسيده است.

بر اساس اين گزارش بيشترين واردات ايران از اتحاديه اروپا مربوط به آلمان با واردات ۱.۵ ميليارد يورو بوده است با اين وجود واردات ايران از آلمان در سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ افت حدود ۴۴ درصدي را تجربه کرده و با اين کاهش بالغ بر ۱۳ واحد درصد از افت ۴۹ درصدي ارزش واردات ايران از اتحاديه اروپا به اين کشور اختصاص داشته است. همچنين ايتاليا دومين و هلند سومين مبدا وارداتي ايران در اتحاديه اروپا بوده که ايران در سال ۲۰۱۹ از هر کدام به ترتيب ۸۲۴ ميليون يورو و ۴۸۴ ميليون يورو واردات داشته است. در سال ۲۰۱۹ واردات ايران از اتحاديه اروپا تنها در ۵ کشور با رشد نسبت به سال ۲۰۱۸ همراه بوده است.