آغاز فروش تعهدي در بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1398/12/04

ابزار فروش تعهدي که منجر مي‌شود سرمايه‌گذاران در هر دو شرايط مثبت و منفي بتوانند در بازار سرمايه فعال باشند و کسب درآمد کنند، طبق وعده رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از امروز به بازار سرمايه وارد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، زمزمه‌هاي راه‌اندازي اختيار معاملات و خريد و فروش استقراضي از سال ۱۳۹۵ به گوش مي‌رسد و از آن زمان تاکنون نه تنها زمان راه‌اندازي آن از زبان مسئولان متغير بوده، بلکه ماهيت آن نيز به چالش کشيده شد و در نهايت به فروش تعهدي تغيير نام داد.

دليل تغيير اسم اين ابزار از فروش استقراضي به فروش تعهدي اين است که در اين ابزار فردي متعهد مي‌شود سهامي را که فروخته شده از بازار بخرد و برگرداند. در واقع سهم را قرض نمي‌گيرد، بلکه متعهد به خريد و بازگرداندن آن مي شود. از نظر عقد وکالت، اين روش قابل قبول‌ترين شکلي است که مي‌تواند براي فروش تعهدي اتفاق بيفتد.

فروش تعهدي منجر خواهد شد سرمايه‌گذاران در هر دو شرايط مثبت و منفي بتوانند در بازار سرمايه فعال باشند و کسب درآمد کنند. براين اساس، با بکارگيري اين ابزار در بازار سرمايه، سرمايه‌گذاري که تصور مي‌کند قيمت سهام يک شرکت بيش از اندازه رشد کرده يا در آينده احتمال کاهش قيمت آن سهم به دلايل بنيادين يا تحليل شخصي او وجود دارد مي تواند يک استراتژي معاملاتي انتخاب کند؛ به طوريکه مي‌تواند سهام را به وکالت از شخص ديگر (مالک سهام) بفروشد و هر زمان که خود يا مالک سهام اراده کرد مثل اوراق فروش رفته را براي مالک خريداري کند.

البته شرايط و ضوابط وکالت بايد بين طرفين مشخص و تعهدات هر طرف در قرارداد فروش تعهدي تعيين شده باشد. در نتيجه با افت قيمت سهم که بر اثر بررسي شرايط و تحليل ارزش سهام با عملکرد يک شرکت صورت گرفته کسب منفعت مي کنند.

کارشناسان چه مي‌گويند؟

در اين راستا کارشناسان بر اين باورند که هرچه به عنوان تنوع و ابزارسازي در بازارهاي مالي و بازار سرمايه بکار گرفته شود، براي ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي ايجاد شادابي، کاهش ريسک و افزايش حجم نقدشوندگي بازار بسيار کمک کننده است و فروش تعهدي جزو تکميل کننده‌ترين ابزارهايي است که باعث محدوديت نوسان قيمت مي‌شود.

اين اتفاق نه با اعمال محدوديت نظارتي بلکه به صورت خود التزام برآوردي از يک گزينه‌اي به منظور پيشگيري از نوسان شديد چه در جهت افزايش و چه در جهت کاهش محسوب مي‌شود.

آن‌ها با تاکيد بر اينکه فروش تعهدي  بازه زماني و گمانه زني‌هاي کارشناسي در قالب قيمت در آينده را تا حدود زيادي تعيين مي‌کند، مي‌گويند مي‌توان آن را مشابه اعتباري که در اخير يک شخص قرار گرفته است بدانيم.

فروش تعهدي به افزايش حجم نقدشوندگي و افزايش حجم معاملات کمک زيادي مي‌کند و هرچه حجم بازار و ريسک بازار کثرت داشته باشد، ريسک نوسان قيمت و حتي ريسک سرمايه‌گذاري کاهش پيدا مي‌کند که جزو رسالت و ذات بازار است.