تمهيدات بانک مرکزي براي کاهش مراجعات حضوري مردم به شعب

تاریخ انتشار : 1398/12/12

به منظور پيشگيري از شيوع ويروس کرونا، اقدامات لازم براي تسهيل استفاده از درگاه‌هاي غير حضوري و کاهش مراجعات حضوري مردم به شعب و دستگاه‌هاي خودپرداز به صورت موقت پيش بيني و به شبکه بانکي ابلاغ شد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، با توجه به شرايط خاص بهداشتي کشور و در راستاي مديريت، کنترل و پيشگيري از شيوع ويروس کرونا، اقدامات لازم براي تسهيل استفاده از درگاه‌هاي غير حضوري و کاهش مراجعات حضوري مردم به شعب و دستگاه‌هاي خودپرداز به صورت موقت پيش بيني و به شبکه بانکي ابلاغ شد.

اين اقدامات به شرح زير است:

1. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابي و درون بانکي) از طريق درگاه‌هاي اينترنتي و خودپردازها از مبلغ سي ميليون ريال در هر شبانه‌ روز از مبدا هر کارت به پنجاه ميليون ريال افزايش يابد. لازم به ذکر است ميزان کارمزد انتقال وجه بيش از سي ميليون ريال برابر با کارمزد انتقال وجه سي ميليون ريالي است.

2. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طريق پرداخت سازها از ده ميليون ريال به سي ميليون ريال با حصول اطمينان از انطباق شماره ملي دارنده کارت و شماره ملي دارنده سيم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزايش است. با توجه به خطرات ناشي از سوء استفاده‌هاي احتمالي در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزايش سقف انتقال وجه مجاز نيست.

3. امکان تمديد تاريخ انقضاء کارت‌هاي بانکي بدون نياز به مراجعه حضوري مشتري به مدت سه ماه از تاريخ انقضاء بلامانع است. ضروري است اقدامات لازم براي احراز هويت غيرحضوري و اطلاع‌رساني به مشتريان صورت پذيرد.

4. طبق روال سال‌هاي گذشته و به منظور کاهش مراجعات مردم به شعب و دستگاه‌هاي خودپرداز افزايش سقف برداشت نقدي درون بانکي از دو ميليون ريال به پنج ميليون ريال بلامانع است. لازم به ذکر است اين اقدام در راستاي کاهش مراجعه مشتريان به شعبه صورت مي‌گيرد و علي رغم ايجاد امکان فوق ضروري است اطلاع رساني مناسب در راستاي کاهش استفاده از اسکناس به مشتريان صورت پذيرد.

5. تعداد تلاش‌هاي متوالي ناموفق رمز دوم درهر شبانه روز به شرح دستورالعمل پيوست به پنج بار افزايش يابد.

شايان ذکر است رعايت مفاد اين بخشنامه تا اطلاع ثانوي لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعيت عادي با ابلاغ اين بانک صورت خواهد پذيرفت.