رمزهاي دوم پويا در خدمت گسترش کرونا

تاریخ انتشار : 1398/12/14

تهران- ايرنا- شعب بانک‌ها و خودپردازها به عنوان يکي از مهم‌ترين محل‌هاي انتقال ويروس کرونا به شمار مي‌روند که اين روزها به دليل مشکلات مربوط به اجباري شدن استفاده از رمزهاي دوم يکبار مصرف (پويا)، اين محل‌ها با افزاش مراجعه حضوري مردم مواجه شده‌اند.

گزارش‌ها از جان باختن چهار کارمند بانک در کشور به علت ابتلا به کرونا حکايت دارد، البته مشخص نيست که چه تعداد از کارمندان و مشتريان بانکي تاکنون از طريق شعب و خودپردازها به اين ويروس چار شده اند.

بر اين اساس، تمهيدات گسترده‌اي توسط بانک مرکزي براي کاهش مراجعات مردم در نظر گرفته شده و بر اين اساس تاکيد مي‌شود که کارهاي بانکي و پرداختي از طريق بانکداري الکترونيکي و اينترنتي انجام شود.

افزايش سقف کارت به کارت به پنج ميليون تومان، تمديد تاريخ انقضاء کارت‌هاي بانکي بدون نياز به مراجعه حضوري مشتري به مدت سه ماه از زمان انقضاء و کاهش ساعت کار بانک‌ها از جمله تمهيدات در نظر گرفته شده براي کاهش مراجعات حضوري مردم به شعب و خودپردازهاست.

افزايش استفاده از خودپردازها با غير فعال شدن رمزهاي دوم ايستا

بخش قابل توجهي از مراجعه اين روزهاي مردم به خودپردازها براي کارت به کارت کردن است که تا پيش از اين از طريق رمزهاي دوم ايستا انجام مي شد.

از حدود دو ماه پيش با هدف مقابله با فيشينگ، طرح رمزهاي دوم پويا به طور جدي پيگيري و طي چند مرحله، رمزهاي دوم ايستاي بانک‌هاي مختلف، غير فعال شد.

به دليل اينکه هر بانک به طور جداگانه و از طريق اپليکيشن ها و سازوکارهاي خاص خود اقدام به ارايه رمزهاي پوياي اختصاصي خود مي‌کرد، مشتريان و دارندگان کارت‌هاي بانکي براي برخي از کارت‌هاي خود اقدام به فعال سازي رمز دوم پويا کرده و براي بقيه کارت‌ها نتوانستند.

بر اين اساس، مشتريان بانکي براي آن دسته از کارت‌هاي خود که نتوانسته اند رمز دوم پويا را فعال سازي کنند، ناچار هستند که به دستگاه هاي خودپرداز مراجعه کنند.

«هورمنش» که در کنار دستگاه خودپرداز يکي از بانک‌هاي بزرگ، منتظر رسيدن نوبت است به خبرنگار ايرنا مي‌گويد: قبلا با اپليکيشن هاي پرداخت و با رمز دوم ثابت پول خود را جابجا مي‌کردم، اما پس از اجباري شدن رمز دوم پويا مجبور هستم که هر بار به خودپرداز مراجعه کنم.

وي اضافه کرد: کار من خريد و فروش وسايل خودرو هست، فروشنده خرده پا هستم که چند بار بايد اجناس را خريد و فروش کنم و ناچارم بارها پول را جابجا کنم. فقط براي دو کارت بانکي خود، رمز دوم پويا را فعال کرده و با اپليکيشن پول جابجا مي‌کنم، اما براي بقيه کارت‌هاي بانکي خود نتوانستم رمز دوم را پويا کرده و مجبورم روزي چند بار پاي دستگاه کارتخوان بروم که «خيلي هم مي‌ترسم کرونا بگيرم.»

مهدي نيز چندي پيش در تماس با ايرنا گفت: تلفن همراه من، محدوديت فضا دارد و فقط توانسته ام با نصب اپليکيشن، رمز دوم بانک ملي را فعال کنم.

وي افزود: با کارت سه بانک ديگر هم کار دارم، اما به دليل اينکه تلفن همراهم پر است، ديگر نمي‌توانم اپليکيشن هاي بقيه بانک‌ها را براي رمز پويا نصب کنم. و مجبورم روزي چند بار پاي دستگاه خودپرداز بروم، در حالي که قبلا خيلي راحت با ابزارهاي پرداخت اينترنتي مي‌توانستم کارت به کارت کنم.

رمزهاي پيامکي دردسر ساز شده‌اند

از راهکارهاي دريافت رمز دوم پويا براي آنهايي که تلفن همراه غير هوشمند ندارند، ارسال رمز به صورت پيامکي است

مشکلي که ارسال رمزهاي پيامکي دارد اين است که در روزهاي اخير به دليل افزايش تقاضا، ميزان ارسال خطاي اين رمزها بالا رفته و مردم را با مشکل مواجه کرده است.

بدين ترتيب اين رمزها با تاخير به دست مشتريان رسيده و در نتيجه افراد، نمي‌توانند در فرصت تعيين شده (۶۰ تا ۱۲۰ ثانيه) اين رمزها را وارد کنند که نتيجه آن، از کار افتادن کارت‌هاي بانکي است.

در صورتي که بيش از سه بار، رمز دوم را به صورت اشتباره وارد کنيد، سيستم امنيتي بانک، آن را به عنوان کارت سرقتي، شناسايي و غيرفعال مي‌کند. براي رفع اين مشکل، دارنده کارت بايد با کارت شناسايي معتبر به شعبه بانک مراجعه و آن را دوباره فعال کند.

اگر اين روزها گذرتان به شعب بانک افتاده باشد مشاهده مي‌کنيد که شمار قابل توجهي از مردم به دليل اين مشکل و براي آزادسازي کارت خود به متصديان بانکي مراجعه کرده اند.

بانک مرکزي براي رفع اين مشکل و کاهش مراجعه حضور در ايام شيوع کرونا، اعلام کرده است که ميزان خطا در وارد کردن رمز از سه به پنج بار افزايش يافته است.

به نظر مي‌رسد که افزايش دفعات وارد کردن اشتباه رمز، نتواند چندان کارساز باشد زيرا ميزان درخواست رمزهاي دوم پيامکي در روزهاي اخير بسيار بالا رفته و سامانه هاي بانکي و «هريم» پاسخگوي اين نياز نيست.

لزوم کاهش موقت محدوديت‌هاي رمزهاي ايستا

در ابتداي آغاز به کار طرح رمزهاي دوم پويا، بانک مرکزي تاکيد کرد که همه تراکنش هاي غير حضور مشمول اين طرح شده و استفاده از رمزهاي ايستا براي هميشه متوقف مي شود.

اما پس از اجراي اين طرح و بروز مشکلات براي سامانه هاي بانکي و کسب و کارهاي خرد، يک گام از اين طرح عقب نشيني و اعلام شد که تراکنش هاي زير ۱۰۰ هزار تومان از اين طرح، معاف هستند.

اکنون نيز به نظر مي رسد که زمان کاهش موقت محدوديت‌هاي مربوط به رمزهاي ايستا رسيده است. نهادهاي مسوول نمي‌توانند چشم خود را به روي اين واقعيت ببندند که به دليل مشکلات مربوط به اين طرح، ميزان مراجعه مردم به شعب و خودپردازها افزايش يافته که شيوع ويروس کرونا و به خطر افتادن جان شهروندان را به همراه دارد.

يک مدير بانکي که تمايلي به اعلام نامش نداشت در اين باره به ايرنا گفت: مي‌توان به راحتي و در زمان شيوع کرونا اين طرح را متوقف کرد. اما تصميم گيري در اين باره فراتر از اختيار مديران بانک‌هاي تجاري و يا دولتي بوده و نهادهاي عالي بايد درباره آن تصميم گيري کنند.

وي يادآور شد: توقف و يا کاهش محدوديت‌هاي رمزهاي پويا، احتمال افزايش فيشينگ حساب هاي بانکي را پي دارد. به همين دليل، درباره اين موضوع بايد چند نهاد (بانک مرکزي، قوه قضاييه و ناجا) تصميم‌گيري کنند.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •