مهار کرونا و تقويت بهداشت، شرط بهبود اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱

تاریخ انتشار : 1399/01/06

تهران– ايرنا– مديرعامل صندوق بين المللي پول ابراز خوشبيني کرد که با مهار کرونا و تقويت بخش بهداشت، اوضاع اقتصادي جهان در سال ۲۰۲۱ بهبود يابد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاري رويترز از واشنگتن، کريستالينا جورجيوا مديرعامل صندوق بين المللي پول گفت: در سال ۲۰۲۰ جهانگيري ويروس کرونا منجر به رکودي جهاني مي شود که مي تواند بدتر از بحران مالي ۲۰۰۹-۲۰۰۸ باشد؛ با اين حال اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ بهبود خواهد يافت.

وي با استقبال از تدابير مالي کشورها براي تقويت نظام بهداشتي و محافظت از شرکت ها و کارگران و همچنين گام هاي بانک هاي مرکزي براي تسهيل سياست هاي پولي گفت: اقدام هاي بيشتري به خصوص در بخش مالي لازم است.

جورجيوا ضمن آنکه خواهان همکاري کشورها براي محدود کردن آسيب هاي اقتصادي کرونا شد، افزود: انتظار مي رود اوضاع اقتصادي جهان در سال ۲۰۲۱ بهبود يابد البته مشروط به آنکه کشورها مهار کرونا را در اولويت قرار داده و بخش بهداشتي خود را تقويت کنند.

به گفته مديرعامل بانک جهاني، ۸۰ کشور از اين نهاد درخواست کمک کرده اند و صندوق آماده است تا همه ظرفيت يک تريليون دلاري خود را به اين امر اختصاص دهد.

وي افزود: از ابتداي بحران کرونا، سرمايه گذاران تاکنون ۸۳ ميليارد دلار از بازارهاي اقتصادهاي نوظهور خارج کرده اند که اين امر بزرگترين خروج سرمايه ثبت شده تاکنون است.

جوسپ بورل مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ديروز (۴ فروردين) تصريح کرد که اعضاي اين اتحاديه از درخواست ايران براي دريافت تسهيلات مالي از صندوق بين المللي پول جهت مبارزه با ويروس کرونا حمايت مي کنند.

رئيس بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران هفته گذشته اعلام کرد، براي مقابله با ويروس کرونا در نامه ‌اي به رئيس صندوق بين المللي پول خواستار استفاده از حق ايران براي بهره مندي از ۵ ميليارد دلار تسهيلات سريع آن صندوق شده است.

سخنگوي صندوق بين المللي پول هفته گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگار ايرنا گفت: ما با مقام‌هاي ايراني مذاکراتي داشته ايم تا درخواست آنها به صندوق براي استفاده از کمک مالي اضطراري در مقابله با کرونا را بهتر درک کنيم و گفت وگوهاي طرفين در روزها و هفته‌هاي آينده پيگيري خواهد شد.

از ديماه پارسال و شيوع کرونا در چين تاکنون نزديک به ۳۸۵ هزار نفر در سراسر جهان مبتلا شده، بيش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جان باخته و بيش از ۱۰۵ هزار نفر نيز بهبود يافته اند.