جزييات توزيع ۱۰هزار ميليارد تومان براي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان

تاریخ انتشار : 1399/01/17

معاون رييس جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه سازوکار توزيع ۱۰ هزار ميليارد تومان براي همسان سازي حقوق بازنشستگان را تشريح کرد.

 

به گزارش ايبِنا، ‌محمدباقر نوبخت در شامگاه روز شنبه شانزدهم فروردين ماه بعد از نشست مشترک با نمايندگان تشکل‌هاي بازنشستگي جزئيات اين جلسه در خصوص نحوه همسان سازي حقوق بازنشستگان و همچنين خدمات جديد دولت به بازنشستگان کشوري را  تشريح کرد.

وي با بيان اينکه در اين جلسه مقرر شد در مرحله اول به حقوق همه شاغلان و بازنشستگان ۱۵ درصد اضافه شود، گفت:  در مرحله بعد کارمنداني که ۳۰ سال سابقه کامل دارند اگر دريافتي بازنشستگان با ۱۵ درصد افزايش حقوق به حداقل دريافتي دو ميليون و ۸۰۰ هزار تومان نرسيد، همه اين عزيزان مشمول افزايش حقوق تا حد نصاب دو ميليون و ۸۰۰ هزار تومان خواهند بود.

نوبخت با بيان اينکه، براي ۲۰ گروه شغلي بازنشستگان کشوري حدود۱۰ هزار ميليارد تومان توزيع خواهد شد تا همسان سازي به شکل عادلانه انجام شود، اظهار داشت: براي افرادي که در گروه‌هاي يک تا پنج قرار گرفتند، از يک ميليون و ۱۳۰ هزار تومان تا يک ميليون و ۱۹۴ هزار تومان به دريافتي شان افزوده خواهد شد.

وي افزود: براي گروه دوم که شامل سطوح ۶ تا ۱۱ هستند، از ۷۲۵ هزار تومان تا ۷۸۱ هزار تومان افزايش پرداختي اعمال خواهد شد. نوبخت ادامه داد: براي گروه سوم که در سطوح ۱۲ تا۱۶ هستند، بيش از ۸۰۰ هزار تومان افزايش در نظر گرفته شده است.

رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: براي افرادي که در گروه ۱۷ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند از نهصد هزار تا  ۹۵۶ هزار تومان افزايش پرداختي اعمال خواهد شد. وي با بيان اينکه بيش از ۹۰۰ هزار تومان به افرادي که همسان سازي در مورد آنها اعمال مي‌شود افزايش پرداخت اعمال خواهد ميشود، گفت: بر اين اساس اين افزايش براي يک ميليون و ۳۱۱ هزار نفر اعمال خواهد شد همچنين براي بازنشستگاني که در سنوات اخير بازنشسته شده اند حدود ۷۰۰ هزار تومان افزايش پرداختي اعمال مي شود.

به گفته نوبخت، اين روش از طريق راي‌گيري تعيين شده و به نظر مي‌رسد به عدالت نيز نزديک باشد. نوبخت  با بيان اينکه، در فصل دهم  قانون مديريت خدمات کشوري (در مواد ۶۶ و ۶۷) شغل و شاغل  تعريف شده است، تصريح کرد: در ماده ۱۰۹ قانون مذکور نيز جدولي مشخص شده است که بازنشستگان را بر اساس آخرين وضعيت شغلي دسته بندي کرده است.

وي افزود، بر اساس اين دسته بندي گروه‌هاي بالاتر امتيازات و حقوق‌هاي بيشتري نيز دريافت مي کند در نتيجه براي رعايت عدالت در توزيع منابع موجود براي همسان سازي حقوق بازنشستگان براي پنج گروه اول بيش از يک ميليون و ۱۰۰ هزار تومان افزايش پرداختي لحاظ شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه در بخش دوم مباحث خود با اشاره به نحوه افزايش سقف بيمه تکميلي بازنشستگان گفت: براي بازنشستگان کشوري سقف ۶۰ هزار تومان خدمات بيمه تکميلي در سال ۱۳۹۸  به ۱۴۰ هزار تومان در سال جاري افزايش و بر اين اساس بيمه تکميلي نسبت به سال ۹۸ حدود ۲.۵ برابر خواهد شد، اين افزايش در حالي است که نسبت به سال قبل بازنشستگان محترم نبايد سهميه بيشتري بپردازند.

به گفته نوبخت، در ضوابط اجرايي بودجه ۱۳۹۹ ماده اي گنجانده خواهد شد تا دستگاه‌هاي اجرايي مجاز باشند امکانات رفاهي خود را که به شاغلان ارائه مي دهند در اختيار بازنشستگان نيز قرار دهند.

معاون رييس جمهور گفت: فعاليت‌هاي کميته‌هاي مشورتي بازنشستگان ادامه خواهد يافت تا کمبودهاي اين حوزه در بودجه ۱۴۰۰ که روند تدوين آن در يکي دو ماه آينده آغاز مي‌شود، جبران شود.