کاهش بهره به ١٧.۵ درصد

تاریخ انتشار : 1399/01/17

بانک مرکزي در يک بسته پيشنهادي که با بانکها در ميان گذاشته شده، کاهش نرخ سود سپرده هاي بانکي اشخاص حقيقي به ١٧.۵ درصد از اول ارديبهشت را مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کرونا اگرچه سختي‌هاي بسياري را براي اقتصادهاي دنيا داشته؛ اما منجر به صدور يک تصميم مشترک از سوي رؤساي کل بانک‌هاي دنيا شده و آن، کاهش نرخ بهره بانکي است.

حال خبرها از نظام بانکي، حکايت از تصميم شوراي پول و اعتبار و بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود بانکي از اول ارديبهشت ماه پيش رو، دارد.

بر اساس اطلاعات دريافتي از مديران بانکي، در جلساتي که از سوي عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي با مديران عامل نظام بانکي برگزار شده، موضوع کاهش نرخ سود بانکي مطرح و تا حدود زيادي مورد توافق واقع شده است.

پيشنهادات بانک مرکزي براي اين موضوع، ابعاد چندجانبه‌اي دارد که منتشر شده است:

بر اساس پيشنهاد بانک مرکزي، ايجاد حساب‌هاي پشتيبان به طور کامل همچنان ممنوع بوده و هيچ بانکي مجاز به داشتن حساب پشتيبان نيست.

در اين بسته سياستي، کماکان پرداخت سود سپرده روزشمار ممنوع است و آن گونه که در بسته مذکور آمده است، نرخ ابلاغيه بانک مرکزي براي سپرده‌هاي بلندمدت يک ساله به ميزان ۱۵ درصد بايد رعايت گردد.

همچنين در اين بسته پيش بيني شده به دليل جلوگيري از جابجايي سپرده‌ها، نرخ سود سپرده‌هاي بلندمدت يکساله اشخاص حقيقي در گام اول از تاريخ يکم ارديبهشت ۹۹ از ۱۷ و نيم درصد تجاوز نکند و بانک‌ها طي سال ۹۹ ترتيبي اتخاذ نمايند تا نرخ اين دسته از سپرده‌ها با نرخ بانک مرکزي تطبيق داده شود.

بر اساس اطلاعات دريافتي خبرنگار مهر نرخ سود سپرده‌هاي بلندمدت يکساله اشخاص حقوقي از اول ارديبهشت ماه ۱۵ درصد تعيين و اعمال مي‌گردد.

همچنين نرخ سود سپرده‌هاي بانک‌ها نيز، همچنان ماه شمار خواهد بود.

حداقل ماندگاري براي تعلق سود سپرده‌هاي کوتاه‌مدت يک ماه (سي روز) تعيين شده است.

به گزارش مهر، موضوع تغيير نرخ سود سپرده‌ها، بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار صورت خواهد گرفت.