۱۰۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات دولت براي جبران خسارات کرونايي

تاریخ انتشار : 1399/01/19

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه ۱۵ درصد توليد ناخالص داخلي کشور بر اثر کرونا ويروس متضرر شده است، از پرداخت ۱۰۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات دولتي براي جبران اين خسارات خبر داد.

به گزارش ايبِنا، فرهاد دژپسند که شامگاه دوشنبه در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما حضور يافته بود، با اعلام اين مطلب افزود: از ۱۰۰ هزار ميليارد توماني که دولت براي جبران خسارات ناشي از کرونا ويروس اختصاص داده، ۷۵ هزار ميليارد تومان به صورت تسهيلات مستقيم ارائه و بزودي ابلاغ خواهد شد.

وي تصريح کرد: بخشي از اين تسهيلات دولتي به صورت بيمه بيکاري تخصيص خواهد يافت و بخشي هم به شرکت‌هاي دانش بنيان جهت توليدات کمک پزشکي و بهداشتي اختصاص مي‌يابد و بخشي از آن هم به رسته بهداشت و درمان و عزيزان زحمتکش در بيمارستان‌ها و مراکز درماني تحت عناوين گوناگون تزريق خواهد شد.

دژپسند از تأمين مالي بخش بودجه‌اي کمک‌هاي دولتي گفت و افزود: به محض ورود اين مبلغ به خزانه، بلافاصله تخصيص‌ها انجام مي‌پذيرد. وزير اقتصاد در خصوص حال و هواي اقتصادي سال ۹۹ نيز اظهار داشت: چند سال بود که رتبه اقتصادي کشور منفي مي‌شد، اما در سال ۹۸ اين روند متوقف و حرکت به سمت رتبه مثبت آغاز شد. معتقديم اگر اقدامات اقتصادي سال قبل به امسال منعکس شود سال ۹۹ شرايط اقتصادي بهتري خواهيم داشت.

برداشته شدن گام‌هايي براي تشکيل دادگاه تجاري

دژپسند افزود: براي سال ۹۹ اقدامات و گام‌هايي هم براي تشکيل دادگاه تجاري برداشته شد و اميدواريم اين دادگاه براي تسهيل و تسريع در رسيدگي به امور اقتصادي، دارايي و مالي به ياري اقتصاد کشور بيايد. ايجاد پنجره واحد فيزيکي و مجازي در حوزه اقتصاد از ديگر گام‌هاي مثبت به شمار مي‌رود که البته موافقت‌ها شکل گرفته است و به دنبال فضاي اجراي فيزيکي آن هستيم.

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: تسريع در انجام امور مالياتي و مفاصاحساب‌ها از طريق دفترخانه‌ها؛ ديگر اقدام مثبت ما به شمار مي‌رود. بهبود رتبه در تجارت فرامرزي هم ديگر گام موثر و مثبت در روند تسهيل اوضاع اقتصادي کشور است.

وي ۳۰ درصد از رشد درآمد مالياتي سال ۹۸ را ناشي از تحولات فناورانه اعلام کرد و افزود: اين يعني هدف ما درست انتخاب شد، اما براي رسيدن به مسير هوشمندانه هنوز از رشد کافي برخوردار نيستيم.

واگذاري ۹ شرکت در بورس  

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: بازار بورس شاهد عرضه‌هاي اوليه شرکت‌هاي دولتي خواهد بود. فرهاد دژپسند افزود: امروز براي هرگونه تغيير و اصلاح و تحول در مقوله واگذاري شرکت‌ها و دارايي‌هاي دولتي اعم از شرکت و سهام دستمان باز است.

وي ادامه داد: براي بهبود در روند واگذاري‌ها تصميم گرفته شد تا از ساز و کار بورس و عرضه سهام يا ارائه در ETF استفاده شود، زيرا عرضه و فروش در بورس از شفافيت کافي برخوردار است. دژپسند تصريح کرد: ۹ شرکت در رسته‌هاي مالي (بانک‌ها و بيمه‌اي) و صنايع فلزي و معدني و پالايش و پخش از اولين موارد واگذاري‌ها در بورس خواهند بود.

وي درباره نحوه عرضه واگذاري اوليه شرکت‌ها در بورس اظهار داشت: براي واگذاري در بورس بايد به صورت عرضه نقدي يا اقساط بلندمدت يا فراگير عرضه صورت بگيرد، اما تصميم گرفتيم که عرضه‌ها به صورت فراگير صورت پذيرد. در اين روش عرضه‌ها در دو گروه صورت مي‌پذيرد که هر گروه مشمول تخفيف ۲۰ و ۲۵ درصد خواهند بود. در حقيقت اين تخفيف شامل خريد اولي‌ها خواهد شد.

دژپسند ادامه داد: سقف خريد براي هر فرد دو ميليون تومان خواهد بود، براي اين نوع خريد تنها ارائه کد ملي کفايت مي‌کند. وزير امور اقتصادي و دارايي در تعريف دومين روش عرضه نيز گفت: شکل دوم عرضه‌ها از طريق (Book Building) يا ثبت سفارش خواهد بود. در اين روش واگذاري‌ها به صورت سبد سهام انجام مي‌شود. اميدواريم بتوانيم ۱۵ ارديبهشت اولين فراخوان جهت عرضه را منتشر و اطلاع رساني کنيم.

برآورد ريالي از واگذاري ۳۰هزار ميليارد تومان است

دژپسند با بيان اينکه هدف نخست از اين اقدامات؛ انتقال مالکيت دارايي‌هاي دولتي است، افزود: مردمي کردن اقتصاد کشور؛ هدف اصلي واگذاري‌هاست و برآورد ريالي ما از اين واگذاري‌ها ۳۰ هزار ميليارد تومان است.

وي عنوان کرد: عرضه سهام شرکت‌هاي دولتي در بورس اگر تأييدي بر شاخص بازار نداشته باشد حتماً عمق بازار را زياد خواهد کرد. در سالي که به جهش توليد نام گرفته با اعمال عرضه‌هاي دولتي مي‌توانيم جذابيت و گيرايي به وجود آمده در بازار سرمايه را حفظ و عمق بازار را بيشتر کنيم؛ با اين اقدام گامي موثر در تأمين مالي اقتصاد کشور صورت مي‌پذيرد.

دژپسند در خصوص ابهامات بازار بورس و احتمال شاخص جهاني بازار گفت: طبق مطالعات صورت گرفته از سوي سازمان بورس، وجود حباب کلي در بورس تأييد نشده هرچند ممکن است حباب تک رشته‌اي وجود داشته باشد. ‌

وزير اقتصاد خاطرنشان کرد: نمي‌توان منکر شد که برخي از بنگاه‌هاي اقتصادي داراي حباب تک رشته‌اي در بورس هستند. به اين دليل توصيه مي‌شود که سهامداران براي ورود و ماندگاري در بازار سهام با مطالعه و مشورت وارد شوند.