تغيير ساعات معاملات در اوقات پيک، راهي براي مديريت اختلالات بازار

تاریخ انتشار : 1399/01/30

 

رئيس کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري با بيان اينکه نخبگان ايراني،توانايي طراحي سامانه بومي معاملات بورس را دارند،گفت:تغيير ساعات معاملات در ايام پيک، راهکارکوتاه مدت مديريت چالش هسته معاملات است.

 

سعيد اسلامي بيدگلي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اختلالات پياپي در سامانه معاملات بورس گفت: اختلالات سامانه بورس، موضوع بسيار پيچيده‌اي است که در دوره جديد رياست سازمان بورس و اوراق بهادار، يکي از انتظارات اصلي اين است که بتوان اختلالات سامانه بورس را به خوبي برطرف کرد؛ اين در حالي است که مسائل فناورانه در سازمان بورس بايد مورد توجه جدي واقع شده و در عين حال، سامانه تريد و پست تريد نيز با توجه به اهميت بسيار، به خوبي مورد توجه قرار گيرد.

رئيس کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري افزود: البته بايد به اين نکته هم توجه داشت که برطرف کردن اختلالات سامانه بورس، موضوع پيچيده‌اي است؛ چراکه در دنيا، کشورهاي کمي هستند که تکنولوژي طراحي و به‌روز رساني سامانه معاملات بورس را در اختيار دارند، بر همين اساس در زمان مسئوليت رؤساي قبلي سازمان بورس نيز اقداماتي براي خريداري سامانه جديد معاملاتي صورت گرفت، اما به خاطر مسائل امنيتي، تحريم و مجموعه‌اي از مسائل خارجي و داخلي منجر شد که سامانه خريداري شده، تحويل ايران نشود.

وي تصريح کرد: در دوران رياست شاپور محمدي بر سازمان بورس نيز، تلاش‌هاي بسياري در اين رابطه صورت گرفت و چند جلسه برگزار شد تا بتوان از منابع خارجي، اين سامانه خريداري شود، اما همزمان با سرد شدن شرايط بين‌المللي، اين امر ميسر نشد و خريد به نتيجه نرسيد. اين در حالي است که بارها پيشنهاد شده است که سامانه معاملات با توجه به توانمندي شرکتهاي داخلي و نخبگاني که در کشور وجود دارند، به صورت داخلي طراحي شود؛ ولي بيشتر نگاه به سمت خريد سامانه از خارج از کشور است.

اسلامي بيدگلي معتقد است که توسعه سامانه معاملات بازار سرمايه از سوي شرکتها و متخصصان داخلي، معايب و مزايايي دارد، به اين معنا که مهمترين مزيت طراحي اين سامانه از سوي نيروهاي داخلي، يادگيري است؛ چراکه يادگيري زيادي در اين فرآيند اتفاق خواهد افتاد و تعدادي از جوانان باهوش کشور حتي اگر نتوانند از اين تلاش خود، خروجي براي طراحي داخلي سامانه بگيرند، اما حداقل اين است که متوجه مي‌شوند که سامانه معاملاتي چيست و مي‌توانند حداقل سامانه خود را توسعه دهند و اگر به تکنولوژي آن هم دست يابند، به طور قطع ايران هم به جمع دارندگان محدود اين تکنولوژي دست خواهند يافت و جزو معدود کشورهاي خاصي باشند که در اين حوزه صاحب تکنولوژي هستند.

وي اظهار داشت: به هر حال، ارتقا و خريداري سامانه جديد معاملات بورس، همچنان با پيچيدگي‌هاي زيادي مواجه است و بنابراين يکي از چالش‌هاي پيش روي رئيس جديد سازمان بورس و اوراق بهادار نيز آن است که اين سامانه را بتواند با استفاده از توان داخلي و يا خريد خارجي، ارتقا دهد؛ البته در کنار اين مي‌توان اختلالات سامانه معاملاتي را با يکسري روش‌هاي کوتاه مدت نيز حل کرد.

اسلامي بيدگلي با بيان اينکه اصلاح برخي زيرساختها، قوانين و مقررات منجر به اين خواهد شد که بار هسته معاملات در دوره‌ها و ساعات پيک، کم شود، گفت: البته اين کار نياز به همفکري با فعالان بازار سرمايه دارد.

رئيس کانون نهادهاي سرمايه‌گذاري خاطرنشان کرد: نکته حائز اهميت در اصلاح قوانين و مقررات مرتبط با حل و فصل اختلالات سامانه معاملات، آن است که در مجموعه بازار سرمايه و فعالان بازار، تعداد بسيار کمي از افراد وجود دارند که علاوه بر اشراف بر بازار سرمايه و معاملات، به مسائل آي تي و فناوري اطلاعات مربوط به معاملات آشنايي دارند؛ چراکه بيشتر مديران نهادهاي فعال در بازار سرمايه، دانش آموخته امور مالي و اقتصاد و مديريت‌خوانده بوده و يا افرادي هستند که از بدنه دولت جدا شده‌اند.

وي اظهار داشت: تعداد بسيار کمي از افراد، در بازار سرمايه اشراف کافي بر مسائل فناوري اطلاعات دارند که بتوان با تشکيل يک کميته ويژه، معضل اختلالات سامانه معاملات را حل کرد. پس بايد هر چه سريع‌تر اين کميته تشکيل شده و به حل و فصل اين مشکل پرداخت. به هر حال مي‌توان با زيرساختارهايي که وجود دارد، در مواقع پيک بتوان موضوع را مديريت کرد؛ البته برخي از افراد در شبکه‌هاي اجتماعي، پيشنهادهاي عجيب و غريبي در حوزه جابجايي ارزش اسمي و مواردي از اين دست مطرح مي‌کنند تا به واسطه آن، اختلالات سامانه را حل و فصل کرد؛ در حاليکه اين راهکارها، مشکل را برطرف نخواهد کرد.

اسلامي بيدگلي گفت: از طريق دستورالعمل قوانين، مقررات و زيرساختهاي بازار سرمايه مي‌توان بار هسته معاملات را در زمان‌هاي پيک پخش کرد؛ اما اين بايد در کميته‌اي که متخصص فناوري اطلاعات و بازار سرمايه هستند، راه حل را به بحث گذاشت و بتوان کار را پيش برد.