تحول بانک‌ها در پساکرونا

تاریخ انتشار : 1399/01/31

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به عملکرد مناسب شبکه بانکي در روزهاي شيوع کرونا، گفت: بانک مي‌توانند شعبات خود را کم کرده و مردم به صورت غير حضوري کارهاي خود را انجام دهند.

مهرداد بائوج لاهوتي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با بيان اينکه در شرايط شيوع کرونا دولت الکترونيک بسيار خوب درخشيد، گفت: اين نوع فعاليت در دوره شيوع کرونا کوچک سازي دولت براي چابک سازي هر چه بيشتر بدنه دولت را گوشزد کرد.

نماينده ه مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه بحث کوچک سازي دولت در دولت نهم مطرح شد، افزود: در زمينه کوچک کردن دولت ما به اين جمع بندي رسيديم که در خيلي از موارد امکان کوچک کردن دولت وجود دارد و در برخي موارد نيز وجود ندارد. در هر صورت در بحث کرونا اين پيام به ما داده شد که بايد در بدنه دولت تجديدنظري اساسي صورت بگيرد.

بائوج لاهوتي با بيان اينکه دولت مي تواند با يک پنجم حجم فعلي به فعاليت هاي خود ادامه دهد، تصريح کرد: در خصوص حجم شعب بانک ها نيز همين موضوع مطرح است. وي با تاکيد بر اينکه اضافه شدن شعبات بانکي هزينه هاي بسياري را رقم زده است، گفت: شيوع کرونا به شبکه بانکي نيز نشان داد که با کمترين ميزان نيرو و حتي شعب فيزيکي نيز مي توان خدمت رساني مفيد داشت، از اينرو در پساکرونا بايد تجديدنظري در حوزه مديريت شبکه بانکي از حيث کاهش شعب صورت بگيرد.

اين نماينده مردم در مجلس دهم با بيان اينکه هزينه اداره شعب فيزيکي بانک ها طبيعتا از تسهيلات گيرندگان يا سپرده گذران دريافت مي شود، افزود: در بحث کرونا ثابت شد که امکان اداره بانک هاي ما از روش هاي مختلف وجود دارد و به نظر مي رسد بعد کرونا مي توان يک تحولي در نظام بانکداري با هدف کاهش شعب ايجاد کرد.

وي ادامه داد: بانک مي توانند شعبات خود را کم کرده و مردم به صورت غير حضوري کارهاي خود را انجام دهند که اين خود زمينه ساز بروز تحولي اساسي خواهد بود. بائوج لاهوتي افزود: اکنون بانک ها با حداقل بازگشايي شعب خود را اداره کرده اند و به آنها آسيبي وارد نشده، از اينرو اين رويه مي تواند تداوم داشته باشد که در نتيجه آن بسياري از اموال منجمد شبکه بانکي آزاد خواهد شد.

اين نماينده مردم در مجلس دهم ادامه داد: با آزاد شدن اموال شبکه بانکي با اين تدبير بانک ها از بنگاه داري دور شده و به جاي اينکه مشتري به دنبال بانک باشد با هزار واسطه بانک ها به سمت مشتري هدايت خواهند شد.

عضو کميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: به طور حتم پس از کرونا نشستي با هدف اجراي برنامه هاي جديد شبکه بانکي با مسئولان اقتصادي دولت در مجلس برگزار خواهد شد تا رويه هاي معيوب اصلاح شود.