بازار سرمايه در حال ورود به دوران تعميق و باز کردن جايگاه خود

تاریخ انتشار : 1399/01/31

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: نبايد از ورود نقدينگي گسترده به بازار سرمايه هراس داشت و بايد زيرساخت‌ هاي رسيدن به اين هدف را فراهم کرد.

حميد کاوه در گفتگو با خبرنگار ايبِنا گفت: روند کنوني بازار سرمايه که رشد آن تداوم داشته و اين روزها شاهد رکوردشکني پياپي شاخص بورس و نيز افزايش حجم و ارزش معاملات هستيم، به واقع به امري طبيعي در اين بازار تبديل شده است که بايد دليل آن را به تعميق بازار سهام ارتباط داد.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: وقتي صحبت از تعميق و گسترش بازار سرمايه مي‌شود بايد به چند موضوع توجه شود. نخست اين که اين تعميق به واسطه حضور سهامداران خرد و حقيقي اتفاق افتاده است. يعني هم نقدينگي قابل توجهي به اين بازار ورود پيدا کرده و هم اين که اقشار مختلف جامعه در بازار سرمايه حضور دارند که اين موضوع از چند جنبه نکات مثبتي را براي اقتصاد به همراه داد.

وي در خصوص اين نکات مثبت گفت: به عنوان مثال اقشار جامعه رفته رفته با مفاهيم مالي به صورت علمي آشنايي پيدا مي‌کنند و ما به تدريج با جامعه‌اي مواجه هستيم که کمتر دچار هيجان در بازارهاي مالي و اقتصادي مي‌شود.

اين کارشناس بازار سرمايه ادامه داد: از سوي ديگر وقتي نقدينگي به سمت بازار سهام مي‌آيد، تامين مالي صنايع و بنگاه‌ها از مسير منابع مالي و نقدينگي مردم اتفاق مي‌افتد و هم اين که صنايع از تسهيلات گران سيستم بانکي فاصله مي‌گيرد و همچنين نقدينگي وارد شده به بازار سهام به سمت ساير بازارها از جمله مسکن، ارز، طلا و خودرو به صورت هيجاني نمي‌رود و از تورم اين بازارها کاسته مي‌شود.

وي در خصوص جنبه‌هاي ديگر تعميق بازار سرمايه نيز افزود: يکي ديگر از جنبه هاي تعميق بازار سرمايه افزايش حجم و ارزش معاملات است که به واسطه ورود نقدينگي گسترده اتفاق مي‌افتد که اين موضوع دستکم در چند ماه گذشته مصداق واقعي در بازار سهام ما پيدا کرده است.

اين کارشناس بازار سرمايه اضافه کرد: علاوه بر اين يکي ديگر از جنبه‌اي تعميق بازار سرمايه افزايش شمار پذيرش و عرضه‌هاي اوليه در اين بازار است که خوشبختانه اين اتفاق نيز در حال وقوع در بازار سرمايه کشور است؛ هر چند که تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي مانده است.

وي اذعان داشت: همچنين يکي ديگر ار علائم اين که بازار سرمايه کشور رفته رفته در حال تعميق و گسترش است افزايش حمايت‌هاي متوليان اقتصادي از جمله رئيس جمهور و وزير اقتصاد از اين بازار است که اين مورد هم در چند ماه گذشته بويژه در سال جديد بيش از پيش قابل مشاهده است؛ تا جايي که تاکيدهاي مکرر بر عرضه‌هاي دولت در بازار سرمايه نيز نشان از اين باور به بازار سهام دارد.

اين کارشناس بازار سرمايه تاکيد کرد: بدون شک با توجه به مجموعه عوامل اشاره شده بازار سرمايه ما در حال طي کردن دوران گذر و رسيدن به بازاري تعميق يافته است و در اين راستا علاوه بر حمايت‌ها و اقداماتي در راستاي جذب نقدينگي گسترده وارد شده با اين بازار و جلوگيري از بروز رفتار هيجاني، بايد قوانين و مقررات و زيرساخت‌هاي معاملاتي ما نيز در بازار سرمايه ارتقا يابد.

وي در پايان تاکيد کرد: نبايد از ورود نقدينگي گسترده به بازار سرمايه هراسان شد و بايد از اين آرزوي ديرينه اقتصاد کشور که بازار سهام محور اقتصاد و تامين مالي بنگاه‌ها و صنايع شود به بهترين نحو ممکن بهره برد و همانگونه که اشاره شد بازار سرمايه در حال ورود به دوران تعميق و نقش‌آفريني در اقتصاد کشور است. از اين رو بايد تلاش کنيم با برنامه‌ريزي مناسب از اين فرصت تاريخي استفاده و بهره لازم نصيب کشور شود.