سه دستاورد حذف ۴ صفر از پول ملي براي اقتصاد

تاریخ انتشار : 1399/02/17

تهران- ايرنا- طرح حذف چهار صفر از پول ملي براي سال‌هاي طولاني بلاتکليف باقي مانده بود که به نظر کارشناسان، اجراي آن مزايايي مانند تقويت موقت و رواني پول ملي، کاهش هزينه ضرب، چاپ و امحاي پول و تسهيل امور حسابداري را به همراه خواهد داشت.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز (دوشنبه) با تصويب لايحه اصلاح قانون پولي و بانکي کشور مقرر کردند که واحد پول ايران از ريال به تومان (برابر با ۱۰۰ قران) تغيير کند

البته قرار است که روند تبديل واحد پولي به صورت تدريجي اجرا شود؛ بر اين اساس، در دو سال ترتيبات اجراي اين طرح فراهم شده و سه سال نيز دوره گذار خواهد بود که در اين دوره هر دو واحد پولي (ريال و تومان) به صورت همزمان اعتبار خواهند داشت.

حذف چهار صفر، هيچ تاثير تورمي ندارد

«ميثم رادپور» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا درباره حذف چهار صفر از پول ملي گفت: حذف چهار صفر به دليل اينکه تغييري در ارزش پول و کالا ايجاد نمي‌کند يک طرح خنثي به شمار مي‌رود، بنابراين، اجراي اين طرح نمي‌تواند تاثير بزرگي بر متغيرهاي اقتصادي کشور داشته باشد.

اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه حذف چهار صفر هيچ تاثير تورمي واقعي ندارد، افزود: با حذف چهار صفر هيچ تغييري در ارزش پول و يا کالاها رخ نمي دهد بنابراين نمي‌توان انتظار تورمي داشته باشيم.

وي درباره تاثير رواني اجراي اين طرح، اظهار داشت: حتي به نظر مي‌رسد که در بخش «مالي-رفتاري» و رواني نيز اين طرح تاثيري نداشته باشد و شاهد تغييري در قيمت ها نخواهيم بود.

اين کارشناس اقتصادي به جنبه‌هاي مثبت اجراي اين طرح اشاره کرد و گفت: از مزيت‌هاي حذف چهار صفر، تسهيل فعاليت‌هاي مربوط به حسابداري است که باعث روان شدن اعداد مي‌شود.

رادپور با بيان اينکه تاثير ديگر اجراي اين طرح، کاهش هزينه هاي چاپ و انتشار اسکناس و سکوک است، گفت: به دليل بالا رفتن قيمت ها و تورم، اسکناس‌ها و سکه هاي موجود فاقد ارزش چنداني بوده و به همين دليل به تعداد زياد بايد چاپ شوند که اين موضوع، هزينه زيادي را به کشور تحميل مي کند.

وي خاطر نشان کرد: همچنين با ضرب سکه به جاي اسکناس، هزينه انتشار، نگهداري و امحاي اسکناس را نيز کاهش داد.

تاثير رواني در تقويت پول ملي

تبديل واحد پولي از ريال به تومان، در واقعيت تاثير چنداني بر ارزش پول ملي نخواهد داشت، زيرا ارزش آن تغيير نمي کند.

اما اين اقدام مي تواند در کوتاه مدت از نظر رواني تاثير مثبتي داشته باشد؛ اکنون هر يورو حدود ۱۷ هزار تومان ارزش دارد، اما در واحد پولي جديد ارزش فعلي هر يورو معادل ۱۷ تومان مي شود.

رييس کل بانک مرکزي نيز در اين باره گفت: حفظ حيثيت ظاهري پول ملي بسيار مهم است. در حال حاضر پول ملي با دلار و يورو بسيار اختلاف دارد و رابطه پول ملي با دلار  ۰.۰۰۰۰۰۶ است که رابطه بسيار ضعيفي در دنيا محسوب مي‌شود.

به نظر کارشناسان، تبديل واحد پولي اين فرصت را در اختيار نظام پولي و اقتصادي کشور قرار مي دهد که به تدريج ساختارهاي واقعي اقتصادي کشور نيز سامان يافته و تقويت شود.

کاهش هزينه ضرب، چاپ و امحاي پول

بارها شنيده شده است که برخي افراد، اقدام به جمع آوري سکه هاي رايج از بازار و ذوب آن کرده اند که دليل آن ارزش ذاتي بالاي سکه، نسبت به رقم درج شده در روي آن است.

در واقع، ضرب برخي سکه اکنون به زيان اقتصاد کشور بوده و هزينه بالايي را تحميل مي کند؛ در عمل نيز مردم کمتر از آن سکه ها در مبادلات مالي خود استفاده مي کنند.

بر اساس گزارشي که رييس کل اسبق بانک مرکزي ارايه کرد: اگر بخواهيم ريال را ضرب کنيم براي تهيه يک ريال و تامين نيکل آن بايد ۳۵ ريال هزينه کنيم.

به گفته محمود بهمني، هزينه‌هايي که براي چاپ و ضرب پول‌هاي خرد در کشور صورت مي‌گيرد بسيار بيشتر از ارزش واحد پولي است که در مبادلات به کار مي‌رود؛ امروز براي چاپ اسکناس‌هاي ۱۰۰ توماني و ۲۰۰ توماني و ۵۰۰ توماني بايد بسيار هزينه کنيم.

بر اساس گزارش ها، هشت ميليارد اسکناس در کشور موجود است که از اين ميزان پنج ميليارد مربوط به اسکناس‌هاي زير دو هزار تومان مي شود.

با حذف چهار صفر قرار است که سکه هاي يک توماني جديد جايگزين اسکناس يک هزار توماني و سکه دو توماني جديد جايگزين اسکناس‌هاي دو هزار توماني فعلي شود.

همچنين سالانه هزينه زيادي صرف امحاي اسکناس‌هاي فرسوده و مستهلک قديمي و چاپ اسکناس‌هاي جديد مي شود به طوري که  همتي، رييس کل بانک مرکزي از هزينه ۴۰۰ ميليارد توماني امحاي آنها خبر مي دهد

در صورت حذف چهار صفر و کوچک شدن رقم‌ها، با توجه به ماندگاري بيشتر سکه، در صورت ضرب سکه به جاي اسکناس‌هاي خرد مي‌توان هزينه امحاي اسکناس را کاهش داد.

تسهيل امور حسابداري

کاهش پي در پي ارزش پولي ملي در سال‌هاي گذشته و قرار گرفتن صفرهاي متعدد جلوي رديف‌هاي بودجه و هزينه در دفاتر حسابداري، از گلايه هاي فعالان رسته حسابداري است.

وجود صفرهاي متعدد و طولاني شدن رقم هاي مربوط به بودجه بخش هاي مختلف گاهي اوقات باعث اشتباه نيز شده است.

کارشناسان متعقد هستند حذف چهار صفرگام بزرگي براي اصلاح اين روند و تسهيل امور حسابداري است.

رادپور، کارشناس اقتصادي در اين باره به ايرنا مي گويد: از مهم ترين مزيت‌هاي حذف چهار صفر، تسهيل فعاليت‌هاي مربوط به حسابداري است که باعث رند و روان شدن اعداد مي‌شود.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •