واگذاري سهام دولت در بانک‌ها و بيمه‌ها با هدف مردمي کردن اقتصاد

تاریخ انتشار : 1399/02/23

معاون وزير اقتصاد گفت: دولت با هدف مردمي کردن اقتصاد، باقيمانده سهام خود در بانک‌ها، بيمه‌ها، پالايشگاه‌ها، فولاد و خودروسازي را در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله ETF به مردم واگذار مي‌کند.

به گزارش ايبِنا، معاون امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي در جلسه شوراي اطلاع رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي بر مشارکت روابط عمومي هاي بانکها، بيمه ها و سازمان هاي تابعه وزارتخانه و ادارات کل امور اقتصادي و دارايي استانها با استفاده از ابزارهاي مختلف اطلاع رساني در آگاهي بخشي به مردم سراسر کشور در خصوص صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله ETF تاکيد کرد.

عباس معمارنژاد در اين نشست که با حضور رئيس و معاونان مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت اقتصاد، مديران روابط عمومي بانکها، بيمه ها و سازمان هاي تابعه اين وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: دولت در اين طرح با هدف مردمي کردن اقتصاد، باقيمانده سهام خود در بانک‌ها، بيمه‌ها، پالايشگاه‌ها، فولاد و خودروسازي را در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله etf به مردم واگذار مي‌کند.

 وي با بيان اينکه اگر دولت قصد تامين کسري بودجه خود از طريق اين واگذاري ها را داشت از روش هاي بلوکي با ۲۰ درصد افزايش قيمت مندرج در تابلوي بورس و يا عرضه تدريجي سهام  در بازار بورس استفاده مي‌کرد، تاکيد کرد: دولت با هدف انتفاع همه مردم از اين سهام، عرضه آن به صورت صندوق هاي سرمايه گذاري قابل معامله را در دستور کار خود قرار داد.

معاون امور بانکي، بيمه و شرکتهاي دولتي ويژگي هاي اين صندوق را کاهش ريسک، قيمت قابل رقابت (قيمت فروش واحد هاي صندوق حداقل ٣٠ درصد زير قيمت فعلي تابلوي بازار بورس)،   امکان خريد واحد هاي  اين صندوق براي هر ايراني و بدون محدوديت سني، مردمي کردن اقتصاد و کسب منفعت براي همه مردم و فرهنگ سازي در زمينه بورس عنوان کرد.

وي با اشاره به قيمت سهام برخي بانک‌ها و بيمه‌هاي عرضه شده در اين صندوق و مقايسه آن با قيمت فعلي اين سهام در بازار بورس، گفت: مبناي تعيين قيمت هاي سهام درنظر گرفته شده براي واگذاري به صندوق‌ سرمايه‌گذاري  etf متوسط سي روز قبل از فراخوان واگذاري مي باشد که بسيار پايين تر از قيمت هاي فعلي است.

معاون امور بانکي، بيمه و شرکتهاي دولتي وزارت اقتصاد مراجعه به کارگزاري ها، درگاه هاي حضوري و غير حضوري بانک ها را از جمله روش هاي خريد واحدهاي صندوق سرمايه گذاري قابل معامله etf (واسطه‌گري مالي يکم) برشمرد.

معمارنژاد در ادامه تحولات ديجيتال را در عصر فعلي مبتني بر چند پارادايم مهم عنوان کرد و گفت: "جايگزيني مفهوم اکوسيستم به جاي سيستم" و "بهبود تجربه مشتري" از جمله مهم ترين اين پارادايم ها است.