صندوق بين‌المللي پول: احياي کامل اقتصادي در سال ۲۰۲۱ غيرمحتمل است

تاریخ انتشار : 1399/02/30

رييس صندوق بين المللي پول با تاکيد بر خطر ناشي از سياست حمايت‌گرايي، گفت که اقتصاد جهان براي احياي کامل از شوک برخاسته از ويروس کرونا نسبت به پيش بيني‌هاي اوليه به زمان بيشتري نياز دارد.

به گزارش ايبِنا از رويترز، «کريستالينا جورجيو» گفت که صندوق بين المللي پول احتمالا پيش بيني خود را از کاهش توليد ناخالص داخلي جهان در سال ۲۰۲۰ اصلاح کرده و آن را به ۳ درصد تغيير مي‌دهد اما جزئيات بيشتري را در اين باره ارائه نداد. اين رقم به احتمال فراوان موجب بروز تغييراتي در پيش بيني احياي نسبي ۵.۸ درصدي در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.

جورجيوا در گفت و گو با رويترز، با اشاره به اينکه داده هاي به دست آمده از سراسر جهان از انتظارات بدتر بوده است، گفت: بديهي است که اين موضوع مدت زمان احياي کامل اقتصادي را براي ما طولاني تر مي کند.

صندوق بين المللي پول در ماه آوريل پيش بيني کرده بوده که تعطيلي کسب و کارها و قرنطينه در راستاي تهديد شيوع کرونا، جهان را به عميق ترين رکود از زمان «رکود بزرگ» در دهه ۳۰ ميلادي سوق مي دهد اما به گفته جورجيوا در اوايل ماه جاري، داده هاي دريافتي از اقصي نقاط جهان بر «اخبار ناخوشايندتري» دلالت دارد.

اين نهاد بين المللي قرار است پيش بيني‌هاي جديد خود را در ژوئن منتشر کند؛ به گفته وزارت خزانه داري آمريکا، دورنماي اقتصادي جهان همچنان يکي از کانون هاي تمرکز وزراي اقتصادي گروه جي۷ خواهد ماند؛ گروهي فردا (سه شنبه) از طريق تماس راه دور با يکديگر ملاقات خواهند کرد.

جورجيوا در ادامه گفت که صندوق بر خطراتي همچون سطوح بالاي بدهي، افزايش کسري بودجه، بيکاري، ورشکستگي، افزايش فقر و تبعيض در طول دوران احيا تمرکز دارد. با اين حال وي تصريح کرد که اين بحران اقتصاد ديجيتال را توسعه بخشيده، فرصت شفافيت و آموزش مجازي را ترقي داده و حتي دسترسي شرکت هاي کوچک را به بازارها باز کرده است.

جورجيوا در پاسخ به پرسشي در خصوص تجديد تنش‌ها مابين واشنگتن و چين به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، تصريح کرد که وي کشورهاي عضو را به حفظ ارتباط و جريان تجاري آزاد که دهه ها ضامن رشد اقتصادي جهان بوده، ترغيب مي کند.

وي در اين خصوص تاکيد کرد: اکيدا به جريان تجاري آزاد و بلندمدت تر نياز داريم به ويژه براي اقلام دارويي وغذايي، تا از اين طريق براي غلبه بر آنچه از قبل اين بحران در حال رخ دادن است، راهي پيدا کنيم. مي خواهيم با غلبه بر زخم هاي احتمالي برخاسته از اين بحران، همچنان به ساختن آينده اي آباد براي همه ادامه دهيم.

تنش ها مابين آمريکا و چين در هفته هاي اخير تشديد شده است به طوري که مقامات هر دو طرف درگير به طور غيرمستقيم نشانه هايي از احتمال خارج شدن از توافقي را بروز داده اند که تنها چند ماه پيش و پس از ۱۸ ماه جنگ تجاري سخت با تلاش فراوان به امضا رسيد.

جورجيوا با هشدار نسبت به بازگشت به سياست حمايت گرايي در نتيجه اين بحران گفت: نبايد از اقدامي که براي مردم سراسر جهان موثر بوده است، روي برگردانيم؛ تقسيم کار، تعامل و تجارت که باعث کاهش هزينه هاي کالاها و خدمات شده، درآمد را افزايش داده و به عقب راندن فقر در داخل و خارج از قلمروز کشورها منجر مي شود.

جورجيوا اضافه کرد: صندوق بين المللي پول بعد از جنگ جهاني دوم و به منظور پرورش و تقويت ثبات مالي، تسهيل تجارت و کاهش فقر در سراسر جهان بنيانگذاري شد. اين صندوق از زمان آغاز بحران تاکنون به ۵۶ کشور کمک اضطراري کرده است و در سريع ترين زمان ممکن به ۴۷ درخواست ديگر پاسخ خواهد داد.

براساس اعلام يکي از سخنگويان صندوق بين المللي پول، تاکنون حدود ۲۱ ميليارد دلار در قالب وام اضطراري با بهره بسيار کم، مابين درخواست دهندگان توزيع شده است.

جورجيوا گفت که صندوق همچنين مي تواند براي کمک به فقيرترين کشورها به منظور بازپرداخت بدهي هايشان به اين نهاد تا پايان سال تسهيلات فراهم کند.

  •