کاهش ۱۰.۶ درصدي تورم نقطه‌اي توليدکننده در زمستان ۹۸

تاریخ انتشار : 1399/02/31

مرکز آمار ايران اعلام کرد: بررسي تغييرات شاخص قيمت توليدکننده در فصل زمستان سال ۱۳۹۸ نشان از کاهش ۱۰.۶ واحد درصدي نرخ تورم نقطه‌اي در اين بخش نسبت به پاييز دارد.

به گزارش ايبِنا، مرکز آمار ايران اعلام کرد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٣٩٨ به ۱۵.۰ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم فصلي

تغييرات شاخص قيمت توليدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلي) در فصل زمستان ١٣٩٨ به منفي ۰.۳ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل بدون تغيير بوده است. بيشترين تورم فصلي توليدکننده نيز به ترتيب مربوط به بخش‌هاي خدمات (۴.۱ درصد) و معدن (۳.۴ درصد) است.

 تورم نقطه به نقطه

تغييرات شاخص قيمت توليدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٣٩٨ به ۱۵.۰ درصد رسيد که در مقايسه با همين اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتي، ميانگين قيمت دريافتي توسط توليدکنندگان به ازاي توليد کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل زمستان سال ١٣٩٧، ۱۵.۰ درصد افزايش دارد. در ميان بخش‌هاي مختلف توليدي کمترين نرخ مربوط به بخش برق (منفي ۷.۱ درصد) و بيشترين نرخ مربوط به يخش معدن (۳۳.۳ درصد) است.

تورم سالانه

تغييرات ميانگين شاخص کل قيمت توليدکننده در چهار فصل منتهي به فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۳۶.۷ درصد رسيد که نسبت به همين اطلاع در فصل قبل ۱۳.۳ واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد. در فصل مورد بررسي، در ميان بخش‌هاي اصلي توليدي در کشور، کمترين تورم سالانه مربوط به بخش برق (منفي ۴.۰ درصد) و بيشترين آن مربوط به بخش معدن (۴۵.۱ درصد) است.

  •