کرونا باعث بهبود محيط کسب وکار شد

تاریخ انتشار : 1399/03/12

رييس مرکز ملي بهبود محيط کسب و کار در وزارت اقتصاد گفت: روزانه حدود 2500 گواهينامه صادر مي‌شود. از آنجايي که براي هر گواهي دو بار رفت و آمد انجام مي‌شد با برخط سازي اين اقدام روزانه 5 هزار رفت و آمد حذف شد که اگر هر رفت و آمد را در تهران 1.5 ساعت در نظر بگيريم، اين ميزان تردد به 7 هزار و 500 نفر ساعت در تهران مي‌رسد.

علي فيروزي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره وضعيت کسب و کارهاي اينترنتي در دوران قرنطينه کرونا اظهار داشت: در سبد کسب و کارهاي اينترنتي تمام گروه‌ها سود و رشد نداشتند در عين حال که کسب و کارهاي حوزه کالاهاي زود فروش رشد بيشتري داشتند، کسب و کارهايي مانند سايت‌هاي فروش اينترنتي خدمات سفر بيشترين آسيب را ديدند. همچنين تاکسي‌هاي اينترنتي هم در دوره‌اي افت قابل توجهي داشتند.

وي افزود: اما در کنار اين کسب و کارها، فروشگاه هاي اينترنتي سود و رشد قابل توجهي داشتند.

رييس مرکز ملي بهبود محيط کسب و کار با تاکيد بر اينکه سبک کسب و کارها در دوران کرونا و پس از کرونا تغيير خواهد کرد، گفت: از آنجايي که سبک زندگي مردم تغيير کرده است، کسب و کارها هم راهي جز تغيير و تطابق با محيط جديد را ندارند. بنابراين هر چند براي تغيير سبک کسب و کار نيازي به قوانين خاصي نيست اما کسب و کارها پس از تغيير در شرايط کرونا بايد از حمايت از جنس قانون برخوردار شوند.    

فيروزي با اشاره به پيشرفت دولت الکترونيک در دوران کرونا اظهار داشت: معتقدم هر چند شيوع ويروس کرونا به کسب و کارها آسيب وارد کرده اما موجب بهبود محيط کسب و کار هم شده که اين‌ها دو مقوله جدا از هم هستند. براي مثال پيش از کرونا گاردي در برابر تمديد خودکار دفترچه‌هاي تامين اجتماعي وجود داشت يا اينکه مقاومتي در برابر از اقدامات اينترنتي و برخط وجود داشت اما تغيير سبک زندگي در شرايط کرونا باعث روان‌تر شدن برخي از کارها شد که در نهايت به بهبود محيط کسب و کار انجاميد.   

وي افزود: در اين شرايط پيشرفت اجراي اقدامات دولت اکترونيک بسيار زياد است و مي‌توان به صراحت گفت در همين دوران شيوع ويروس کرونا دولت الکترونيک به اندازه سه سال گذشته پيشرفت داشت.   

رييس مرکز ملي بهبود محيط کسب و کار ادامه داد: براي مثال در همين مدت امکان حذف مراجعه حضوري براي بحث ماليات نقل و انتقالات ملک ايجاد شد و ماليات نقل و انتقالات املاک را برخط کرديم.همچنين در پرونده سلامت و ماليات در حوزه دولت الکترونيک به زودي شاهد اتفاقات خوب خواهيم بود.      

فيروزي با بيان اينکه با مجموعه اقدامات به دنبال اين هستيم که مراجعات حضوري مردم را در شرايط کرونا به حداقل برسانيم، اظهار داشت: مهم‌ترين مزيت کرونا بهبود محيط کسب و کار متناسب با شاخص‌هاي بانک جهاني است.  

وي درباره کاهش هزينه‌ها با استقرار دولت الکترونيک، گفت: اثر دولت الکترونيک بسيار زياد و گسترده است. براي مثال با برخط‌سازي گواهي ماده 186 سازمان امور مالياتي بر درگاه ملي مجوزهاي کشور، زمان فرايند اجرا از 15 روز به 3.4 روز رسيد.

رييس مرکز ملي بهبود محيط کسب و کار ادامه داد: پيش از برخط سازي، از زمان درخواست تا اعلام نتيجه 15 روز زمان مي‌برد، در اين مدت دو بار نياز به مراجعه حضوري متقاضي بود، يکبار براي ارايه درخواست و يکبار هم براي دريافت نتيجه اما در حال حاضر افرادي که درخواست مجوز صفني را از طريق درگاه ملي صدور مجوزها ارايه مي‌کنند،‌ در لحظه يک نسخه از آن به سازمان امور مالياتي ارسال مي‌شود.

وي افزود: روزانه حدود 2500 گواهينامه گواهي صادر مي‌شود. از آنجايي که براي هر گواهي دو بار رفت و آمد انجام مي‌شد با برخط سازي اين اقدام  روزانه 5 هزار رفت و آمد حذف شد که اگر هر  رفت و آمد را در تهران 1.5 ساعت در نظر بگيريم، اين ميزان تردد به 7 هزار و 500 نفر ساعت در تهران مي‌رسد.

فيروزي گفت: از سوي ديگر اگر نرخ دستمزد يک  کارگر را هر ساعت 10 هزار تومان  حساب کنيم، فقط با حذف فيزيکي اين استعلام، روزانه 750 ميليون تومان صرفه جويي در زمان انجام شده است که اين عدد بدون احتساب هزينه ترافيک، محيط زيست و سوخت است.