عرضه اوليه سهام ۱۰۰ شرکت تا پايان سال ۹۹

تاریخ انتشار : 1399/03/12

معاون وزير صمت اعلام کرد: تا پايان سال جاري ۱۰۰ شرکت زير مجموعه با عرضه اوليه سهام وارد بورس مي‌شوند.

به گزارش ايبِنا، سعيد زرندي در جلسه توسعه تامين مالي بخش توليد از طريق بازار سرمايه که با حضور علي آقامحمدي رييس گروه اقتصادي معاونت بررسي دفتر مقام معظم رهبري و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، اظهار داشت: در بررسي‌هاي سال گذشته مشخص شد مهم ترين مشکل و مسئله بخش صنعت و در کل بخش توليد و تا حدودي بخش تجارت موضوع نقدينگي است و اين در حالي است که کشور با حجم بالايي از نقدينگي مواجه است که اين يک تضاد ويژه اي را به وجود آورده است.

سوق دادن سرمايه هاي خرد

وي با اشاره به اينکه روش‌هاي متعددي براي سوق دادن سرمايه به سمت توليد وجود دارد که دنيا از اين روش‌ها بهره مي برد، افزود: سوق دادن سرمايه هاي خرد به سمت شرکت هاي توليدي يکي از اين روش ها است که بهترين ابزار براي موضوع بازار سرمايه است. در چند سال اخير شاهد رشد مناسب بازار سرمايه بوده‌ايم و در همين دو سه ماهه اول سال رشد خوبي را در بورس مشاهده کرديم ولي بايد عمق بازار سرمايه را به مراتب زيادتر کنيم.

توسعه فرهنگ استفاده از بازار سرمايه

اين مقام مسئول ادامه داد: در مجموعه معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، دفتر تأمين منابع مالي را شکل داديم تا بتوانيم به شرکت هاي توليدي براي استفاده از بازار سرمايه کمک کنيم که اقدامات خوبي در اين حوزه انجام شد و برنامه‌هايي هم در دست اقدام و پيگيري داريم. توسعه فرهنگ استفاده از بازار سرمايه را در دستور کار داريم و ظرفيت‌هاي خوبي در داخل داريم که اگر به سمت توليد سوق داده شوند شاهد تغيير و تحول مثبتي خواهيم بود.

جلوگيري از رشد حبابي بورس

زرندي عنوان کرد: از طرفي بايد نگذاريم رشد حبابي در بورس رخ دهد و به سمت واقعي شدن حرکت و سهام اصيل رشد کند. مي خواهيم هر هفته يک اتفاق خوب در بورس بيفتد و يک شرکت توليدي در بورس پذيرش شود يا هر هفته اوراق يک شرکت منتشر شود اما به شرط اينکه هم شرکت‌هاي توليدي آماده باشند و هم بورس همراهي لازم را داشته باشد.

هدف گذاري سال ۹۹

وي اضافه کرد: بدين منظور ۳.۸ هزار شرکت را هدف گذاري کرده ايم که ۱۴۸ شرکت در فراخوان و گام اول اعلام آمادگي کرده اند و اين جلسه آغاز يک حرکت جديد در توليد خواهد شد و اگر بتوانيم ۱۰۰ شرکت را تا پايان سال بصورت عرضه اوليه يا اوراق مشارکت وارد بورس کنيم تحول عظيمي به وجود آورده ايم. عزم جدي براي رقم زدن شرايط جديد در اقتصاد ايران وجود دارد. حوزه توليد مي‌تواند پيشتاز عمق بخشيدن به بازار سرمايه باشد و عزم جدي هم در بخش خصوصي و مجموعه حاکميت و دولت براي تحقق اين موضوع وجود دارد.