حبابي در اقتصاد ايران وجود ندارد

تاریخ انتشار : 1399/03/17

يک اقتصاددان اظهار داشت: براي نمونه همين شاخص بورس تا جايي که کاهش ارزش پول ادامه دارد، رشد خواهد داشت. اگر به بورس‌هاي کشورهايي مثل آرژانتين و ونزوئلا که تورم بالا دارند نگاه کنيم باز همين شرايط است. طبيعي است وقتي که سهام را مي‌خريد در واقع پرداختي براي افزايش ارزش دارايي‌ها است تا مانع کاهش ارزش پول شود.

پيمان مولوي در گفت‌وگو با ايلنا در مورد دليل افزايش تقاضا دربازارهاي کشور گفت: اقتصاد ايران در سال ۹۹ وارد چرخه رکود تورمي ديگر شده و افزايش انتظارات تورمي باعث مي‌شود تا مردم ايران براي فرار از تاثيرات تورم بالا و کاهش ارزش ريال به سمت بازارهايي مانند خودرو، سکه و ارز سوق داده شوند. بنابراين مردم به دنبال پوشش اين کاهش ارزش دارايي‌هاي خود هستند و طبيعي است در اين فضا کساني هستند که از اين بازارها استفاده خواهند کرد.

وي ادامه داد: البته بانک مرکزي نرخ تورم هدف در سال جاري را 22 درصد اعلام کرده که بنده هنوز در مورد نحوه هدف گذاري آن آگاه نيستم اما تجربه نشان داده در کشور که اقتصاد به صورت جزيره‌اي اداره مي‌شود، ماشين توليد نقدينگي در حال حرکت است و کاهش رشد اقتصادي ادامه دارد، رسيدن به اين نرخ بسيار دشوار است.

اين اقتصاددان در پاسخ به اين پرسش که چرا در اکثر بازارها حباب وجود دارد، گفت: البته به نظرم حبابي در اقتصاد ايران وجود ندارد به عبارت ديگر وقتي اقتصاد رشد نمي‌کند و هر روز کوچکتر مي‌شود، دارندگان نقدينگي به سمت بازارهاي ديگر چنگ مي‌اندازند و سعي مي‌کنند کاهش ارزش ريال خود را حفظ کنند. بنابراين تا زماني که ما به اين نتيجه نرسيده‌ايم که بدون رشد اقتصادي نمي‌توان مسير را ادامه داد و بايد سياست‌هاي تورم‌زا را کنترل کنيم، همانطور که در تمام دنيا اين اتفاق افتاده است اين شرايط وجود خواهد داشت.

وي افزود: براي نمونه همين شاخص بورس تا جايي که کاهش ارزش پول ادامه دارد، رشد خواهد داشت. اگر به بورس‌هاي کشورهايي مثل آرژانتين و ونزوئلا که تورم بالا دارند نگاه کنيم باز همين شرايط است. طبيعي است وقتي که سهام را مي‌خريد در واقع پرداختي براي افزايش ارزش دارايي‌ها است تا مانع کاهش ارزش پول شود.