توقف ممنوع

تاریخ انتشار : 1399/03/19

 

شکور آرين خواه

دورکاري را هرچه بناميم وهر شکلي از به‌کارگيري فناوري‌هاي ارتباطي مدرن و رايانه اي را مد نظر آوريم، در هر صورت امکاني بود که اجازه نداد توفان بيماري جهانگير کرنا و فاصله اجتماعيِ ناگزير، توقفي در امور کانون ايجاد کند.

مسئوليت پيشبرد امور اعضاء و التزام به پاسخگويي در هر زمان و هر شرايط همکاران شما را در دبيرخانه کانون به اتخاذ شيوه هاي متناسبي واداشت که در عين رعايت پروتکل هاي بهداشتي صادره و حساسيت در قبال سلامت کارکنان، همه روشهاي مختلف از قبيل حضور شيفتي، نوبتي اعلام شماره تماس هاي ويژه براي ارتباط اعضاي کانون با مسئولان و متصديان بخش هاي مختلف، کار در منزل از طريق اينترنت و به اصطلاح دورکاري نه تنها اجازه توقف به امور جاري کانون ندهد بلکه به دليل احترام به اعضا کوشش شود تا با احساس مسئوليت بيشتر به انجام وظايفي که برعهده هر فرد بود با اصالت به اولويت پاسخگويي، پرداخته شود.

اين تجربه در عين حال به ما آموخت که مي توان از طرق مختلف ازجمله بهره گيري از گروه هاي کاري اينترنتي، پست الکترونيکي، تلفن، نمابر و رايانه براي تماس با سازمان خود استفاده و شيوه انعطاف‌پذيري را به کار گرفت.

بروز شرايط ويژه حاکم بر کشور و دنيا، شايد از اين ديدگاه که ما را براي آمادگي هاي بيشتر و بهتر در قبال هر وضعيت محتمل ترغيب مي کند بسيار هم مفيد بوده باشد.

ترديدي نيست که در شرکت هاي عضو نيز، تمهيدات متناسب با شرايط بهداشتي، نگراني آنها را از توقف امور داخلي رفع کرده و توجه به دورکاري پاره وقت و تمام وقت را در معرض توجه قرار داده است

گزارش رسمي عملکرد همکاران شما در دبيرخانه نشان مي دهد نه تنها از سرعت پيشبرد امور کاسته نشده بلکه به دليل فراغت و تمرکز بيشترِ ناشي از شرايط قرنطينه، برخي گام هاي بلند مورد نياز نيز در همين مدت برداشته شده که به تدريج آثار آن را مشاهده خواهيد کرد.

گفتني است حتي با بررسي مشکلات حضور اعضا از سراسر کشور در مجمع عمومي سالانه، مدلي از برگزاري نيمه حضوري با استفاده از امکانات فضاي مجازي طراحي و جهت بررسي و تأييد به شوراي عالي تقديم شده است که نحوه آن به زودي به آگاهي خواهد رسيد.

گزارش عملکرد کانون در دوره منتهي به پايان آذرماه 98 به همراه فهرست شرکت هاي داراي رتبه معتبر تا پايان دوره مورد نظر و نشريه اخبار کانون ( ويژه اسفند با رويکرد گزارش کارنامه سال ) تهيه و براي عرضه به اعضاي کانون توليد شده و به چاپ رسيده است.

موضوع پيگيري دوره هاي آموزشي که از نيمه دوم سال گذشته کليد خورده، با تهيه برنامه جامع پيشنهادي پيگيري شده و امکان برگزاري دوره ها به هر دو صورت مجازي و حضوري مطالعه و آمادگي هاي لازم فراهم آمده است

و سرانجام اينکه، گامهاي اساسي ايجاد باشگاه مشاوران سرمايه گذاري که با هدف توسعه سرمايه هاي اجتماعي و دانشي کشور و اعتلاي نقش مرجعيت کانون در حوزه فعاليت هاي مربوطه صورت مي گيرد در همين مدت برداشته شده و ان شاءا... فعاليت آن به زودي به آگاهي همکاران خواهد رسيد.

***

به نظر مي رسد در اين بزنگاه تاريخي، شاهد جوانه زدن دنياي تازه اي هستيم که مانيز بايد خود را براي نقش پذيري در آن آماد سازيم. به يقين شرايط جديد فضاي زندگي و کار و امکانات نويي را در اختيار ما خواهد گذاشت که لازم است از همين الان خود را براي شناسايي آنها و مهارت به کارگيري آنها آماده کنيم.

در همين دوران کوتاه کرونايي، از همين تکنولوزي ديجيتال متعارف که سال ها در اختيار ما بوده، چقدر متفاوت و کاربردي بهره برده ايم! و تا چه اندازه – البته از سر ناگزيري – روش هاي ارتباطي ديجيتالي را که پيش از به قبول آن تن نمي داديم، پذيرفته ايم و اگر نمي دانسته ايم چقدر متأسف و در عين حال مصمم به فراگيري و عادت به آنها هستيم.

دست کم در اين دوران"  انسان بار ديگر ارتباط با يکديگر را جدي گرفت و فرهنگ تازه "در دسترس بودن و تعهدات متقابل" دوباره زنده شد" .

کارشناسان بر اين باورند که اقتصاد جهاني با وجود لطمات جبران ناپذيري که خورد اما به صفر نرسيد و ما در آينده شاهد يک اقتصاد جهاني با چهره تازه تري خواهيم بود هرکدام از هم اينک بايد براي ماندن و پويايي در فضاي اقتصادي جديد، پاشنه ها را ور بکشيم.