کاهش صف‌هاي رفع تعهد ارزي

تاریخ انتشار : 1399/03/20

صف‌ طولاني رفع تعهد ارزي صادرکنندگاني که مي‌خواستند ارز حاصل از صادرات خود را به واردکنندگان واگذار کنند، به يکي از دردسرهاي ماههاي اخيرصادرات تبديل شده بود؛ اما اکنون مسير هموارتر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محدوديت‌هاي منابع ارزي و ضرورت استفاده هدفمند از دلارهاي نفتي و غيرنفتي، دولت را به طراحي راهکارهاي خلاقانه‌اي دست زده است که تا پيش از اين به دليل دسترسي به منابع نفتي به آنها حتي فکر هم نمي‌کرد. يکي از آنها واردات در مقابل صادرات است که تا مدتها اگرچه خواسته مصرانه فعالان اقتصادي در ابتداي مقررات‌گذاري ارزي در سال ۹۷ بود، اما بانک مرکزي در آن مقطع به هيچ عنوان حاضر نبود زير بار آن برود. اما به مرور که دولت تصميم گرفت راه را براي صادرکنندگان در ارزآوري باز کند تا در مقابل، رفع تعهد ارزي آنها با مشکلات کمتري مواجه باشد، اين روش‌ها نيز روي کار آمد و بانک مرکزي پذيرفت تا اين تسهيلات را نيز براي صادرکنندگان در روش‌هاي بازگشت ارز در نظر بگيرد.

تأمين ارز به روشي که بانک مرکزي در مقابلش مقاومت مي‌کرد

اما اکنون واردات در مقابل صادرات به يکي از روش‌هاي اصلي مدنظر بانک مرکزي تبديل شده و استفاده زيادي از آن انجام مي‌شود؛ به نحوي که خبرها حکايت از آن دارد که ارز حاصل از صادرات اکنون به يکي از منابع اصلي مورد استفاده واردکنندگان کشور در تأمين نيازهاي ارزي قرار مي‌گيرد. واقعيت آن است که اين روش، اگرچه هنوز هم بايد با اصلاحاتي مواجه باشد و دولت به اين اندازه در حوزه استفاده از ارز صادراتي براي واردات دخالت نکند، اما باز هم اين روش بيش از ساير روش‌هاي اعلامي از سوي بانک مرکزي، مدنظر صادرکنندگان قرار دارد.

در اين ميان، وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامي جديد، زمينه‌هاي لازم را براي استفاده از ارز صادراتي به منظور واردات کالاهاي اولويت‌دار که عمدتاً شامل مواد اوليه کارخانجات و ماشين‌آلات و قطعاتي است که نمونه‌هاي مشابه داخلي ندارند، فراهم کرده است، در حاليکه نظر فعالان اقتصادي آن است که ممکن است به مرور زمان، اين دخالت دولت منجر به ايجاد بروکراسي شده و باز هم کار را کند نمايد.

کاهش صف‌هاي رفع تعهد ارزي و تخصيص و تأمين ارز

البته طي بيست روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روي اين روش با توافق بانک مرکزي تمرکز کرده است، راه براي رفع تعهد ارزي بسياري از صادرکنندگان باز شده و ديگر نياز نيست آنها عليرغم واگذاري ارزهايشان به واردکنندگان، در صف‌هاي طولاني رفع تعهد ارزي باقي بمانند.

در مقابل، صف‌هاي مرتبط با تأمين ارز از سوي واردکنندگان در بانک مرکزي نيز کاهش يافته و به جاي اينکه واردکنندگاني که ارز خود را از منابع مختلف از جمله صادرکنندگان تأمين کرده اند، در صف‌هاي طولاني تخصيص و تأمين ارز بايستند، اکنون در مسير هموارتري حرکت مي‌کنند که اين خود زمينه‌ساز تأمين ارز مورد نياز مواد اوليه بسياري از توليدکنندگان شده است.