ايجاد بانک مشترک؛ راهکار حل مشکل تبادلات پولي با ترکيه

تاریخ انتشار : 1399/03/25

رييس اتاق بازرگاني ايران و ترکيه با اشاره به توافقات انجام شده درباره استفاده از ارزهاي ملي در تبادلات تجاري دوکشور تاکيد کرد:با ايجاد بانک مشترک، بسياري از مشکلات مربوط براي تبادلات پولي حل خواهد شد.

مهرداد سعادت دهقان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره استفاده از ارزهاي ملي در مبادلات ايران و ترکيه اظهار داشت: طرف ترک موافق اين بحث است و رضايت دارد، ولي متاسفانه آنها مشکلاتي با اروپا و آمريکا دارند زيرا پروژه‌هاي فراواني را با آنها در دست اجرا دارند.

وي خاطرنشان کرد: در صورتي که يک بانک مشترک بين ايران و ترکيه تاسيس شود، بسياري از مسائل مربوط به مبادلات پولي بين دو کشور حل خواهد شد و امکان استفاده از لير و ريال در تجارت بين  دو طرف نيز به وجود خواهد آمد.

رييس اتاق بازرگانش مشترک ايران و ترکيه گفت: طرف ترک همواره نسبت به ايجاد بانک مشترک و استفاده از ارزهاي ملي در تبادلات تجاري ابراز علاقه کرده و در صورتي که موانع تحريمي وجود نداشته باشد، اين موضوع کاملا امکان‌پذير است.

پيشنهاد استفاده از معافيت در رفع تعهد ارزي براي تجارت با ترکيه

اين فعال اقتصادي در خصوص رفع تعهد ارزي و مهلت صادرکنندگان براي اين موضوع تا ۳۱ تيرماه اظهار داشت: اگر مسئولان به معناي واقعي به دنبال جهش در توليد و صادرات هستند، بايد ديد خود را بازتر کنند.

وي افزود: پيشنهادي در اتاق بازرگاني مشترک ايران و ترکيه مطرح کرديم که صادرات بخش خصوصي به ترکيه نيز مانند عراق و افغانستان از مزاياي معافيت در زمينه رفع تعهد ارزي استفاده کند. در صورتي که صادرات بخش خصوصي به ترکيه از رفع تعهد ارزي معاف شود، امکان افزايش دو تا ۳ برابري صادرات به اين کشور وجود دارد.

رييس اتاق بازرگاني مشترک ايران و ترکيه ادامه داد: ۸۰ درصد صادرات کشور توسط بخش دولتي و ۲۰ درصد توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود. نيمي از صادرات بخش خصوصي نيز به عراق و افغانستان است و در صورتي که دولت و بانک مرکزي موافق باشند، ۱۰ درصد ديگر صادرات کشور هم بتواند از معافيت‌هاي رفع تعهد ارزي به عراق و افغانستان استفاده کنند.