معامله ۲.۵ ميليارد ارز صادراتي در نيما

تاریخ انتشار : 1399/03/26

آمار اعلامي «نيما» حکايت از آن دارد که از ابتداي سال تا ۲۳ خرداد ۹۹، مجموعه معاملات فروش ارز صادراتي به ۲ ميليارد و ۵۳۹ ميليون يورو رسيده؛ اما چند روزي است که قيمت از سامانه حذف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسي عملکرد سامانه نيما به عنوان محلي براي خريد و فروش ارز حاصل از صادرات حکايت از آن دارد که عليرغم همه محدوديت‌هاي بين‌المللي بر عليه اقتصاد ايران از يک سو و شيوع ويروس کرونا از سوي ديگر که منجر به توقف مقطعي صادرات غيرنفتي کشور شده است، صادرکنندگان بالغ بر ۲.۵ ميليارد يورو ارز به سامانه نيما عرضه کرده‌اند.

بررسي عملکرد سامانه نيما حکايت از آن دارد که مجموع معاملات فروش ارز صادراتي دقيقاً ۲ ميليارد و ۵۳۹ ميليون و ۴۴ هزار يورو تا روز ۲۳ خرداد ۹۹ بوده است.

در عين حال، مجموع معاملات خريد ارز وارداتي نيز حکايت از آن دارد که تاکنون ۱ ميليارد و ۵۴۶ ميليون يورو از سوي سامانه نيما به منظور تأمين نيازهاي وارداتي اختصاص يافته است.

طي هفته‌هاي گذشته، سرعت تأمين ارز مورد نياز از سوي بانک مرکزي افزايش يافته و بخشي از نيازهاي ارزي واردات از طريق ارز حاصل از صادرات تأمين شده است که اين نويد خوبي براي واردکنندگان است.

نکته حائز اهميت در بررسي عملکرد سامانه نيما آن است که طي روزهاي گذشته به دليل برخي نوسانات ارزي، قيمت از روي صفحه سامانه نيما حذف شده و اکنون ميانگين نرخ دلار و يورو همچون گذشته اعلام نمي‌شود.

بررسي عملکرد سامانه نيما همچنين نشان مي‌دهد که ظرف دو هفته گذشته يعني از هفته دهم سال ۹۹ تا هفته دوازدهم، روند فروش ارز صادراتي رونق گرفته و افزايش يافته؛ ضمن اينکه به موازات آن در سه هفته گذشته، روند تأمين ارز واردات نيز رونق گرفته است.