افزايش حجم تسهيلات اعطايي بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1399/04/03

بررسي آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور حاکي از آن است که مبلغ کل تسهيلات اعطايي در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۲۳.۸ درصدي داشته است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بررسي جديدترين آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور در سال ۹۸ نشان مي‌دهد که مانده تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري ۱۶۰۹۶.۸ هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به سال ۹۷ که ۱۳۰۰۱.۷ هزار ميليارد ريال بود ۲۳.۸ درصد افزايش يافته است. از اين ميزان ۲۷۰۳.۷ هزار ميليارد ريال توسط بانک‌هاي تجاري، ۳۲۰۹.۳ هزار ميليارد ريال توسط بانک‌هاي تخصصي و ۱۰۱۸۳.۸ هزار ميليارد ريال توسط بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري پرداخت شده است.

همچنين تسهيلات قرض‌الحسنه ۷.۲ درصد از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري قرض‌الحسنه را تشکيل داده و حجم عمده عملکرد تسهيلاتي بانک‌ها مربوط به فروش اقساطي با ۲۷.۵ درصد و مشارکت مدني با ۲۵.۲ درصد است.

به لحاظ عددي در سال گذشته ۱۱۵۷.۵ هزار ميليارد ريال از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور قرض‌الحسنه بوده که اين ميزان نسبت به سال قبل از آن که ۷۸۴.۹ هزار ميليارد ريال بوده، ۴۷.۵ درصد رشد نشان مي‌دهد.

وضعيت بانک‌هاي تجاري

بر پايه اين گزارش، تسهيلات پرداخت شده در بانک‌هاي تجاري کشور در پايان سال ۹۸ متفاوت بوده به نحوي که ۹.۴ درصد از وام‌هاي بانک‌هاي تجاري قرض‌الحسنه بوده که رقم آن ۲۵۳.۶ هزار ميليارد ريال بود. ميزان تسهيلات اعطايي قرض‌الحسنه بانک‌هاي تجاري در سال قبل از آن ۱۶۷.۹ هزار ميليارد ريال بوده است.

در بانک‌هاي تجاري کشور، سهم عمده تسهيلات پرداختي مانند بانک‌ها و موسسات اعتباري مربوط به فروش اقساطي به ميزان ۴۲.۵ درصد است که رقم آن ۱۱۵۰.۳ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۹۸ بوده است. اين ميزان در سال قبل از آن ۸۵۸.۸ هزار ميليارد ريال بود.

سهم تسهيلات جعاله در بانک‌هاي تجاري در پايان سال ۹۸ از تسهيلات مشارکت مدني پيشي گرفته و ۱۱ درصد  از وام‌هاي اين دسته از بانک‌ها را با رقم ۲۹۸.۴ هزار ميليارد ريال به خود اختصاص داده است. تسهيلات مشارکت مدني نيز ۲۷۱ هزار ميليارد ريال با سهم ۱۰ درصد بوده است.

وضعيت بانک‌هاي تخصصي

همچنين بررسي عملکرد بانک‌هاي تخصصي در پرداخت تسهيلات به بخش‌هاي مختلف در پايان سال ۹۸ نشان مي‌دهد که ۳.۸ درصد تسهيلات اعطايي به ميزان ۱۲۲ هزار ميليارد ريال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که اين رقم در پايان سال قبل از آن ۸۰.۳ هزار ميليارد ريال بود.

بزرگترين بخش تسهيلات پرداخت شده در بانک‌هاي تخصصي کشور مربوط به فروش اقساطي مي‌شود به نحوي که در پايان سال گذشته ۴۹ درصد کل تسهيلات اعطايي اين بانک‌ها به رقم ۱۵۷۲.۷ هزار ميليارد ريال در بخش فروش اقساطي بوده که اين رقم در اسفندماه سال ۹۷ به ميزان ۱۴۷۵.۵ هزار ميليارد ريال بود.

بانک‌هاي تخصصي نيز در بخش مشارکت مدني تسهيلات قابل توجهي پرداخت کرده‌اند به نحوي که ۱۳.۳ درصد کل منابع تسهيلاتي اين بانک‌ها در پايان سال ۹۸ به ميزان ۴۲۷.۳ هزار ميليارد ريال در اين بخش پرداخت شده است.

وضعيت بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري

در بخش بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري نيز ۷.۷ درصد تسهيلات پرداخت شده در پايان سال ۹۸ به ميزان ۷۸۱.۹ هزار ميليارد ريال به عنوان قرض‌الحسنه و ۳۲.۹ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضيان در بخش مشارکت مدني به رقم ۳۳۵۱.۶ هزار ميليارد ريال بوده است.