مشوق‌هاي صادراتي محرکي براي بازگشت ارز حاصل از صادرات

تاریخ انتشار : 1399/04/04

مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران، تاکيد کرد: مشوق‌هاي صادراتي محرکي براي بازگشت ارز حاصل از صادرات خواهد بود.

علي صالح آبادي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره اظهارات اخير رييس جمهوري و رييس کل بانک مرکزي در خصوص لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات، اظهار داشت: با توجه به شرايط کشور و کاهش قيمت و صادرات نفت، ارز کشور بايد از محل صادرات غير نفتي تامين شود و از جمله ضروري ترين اقدامات در کشور است که صادرکنندگان نيز بايد در اين زمينه کمک کنند تا با بازگشت ارز خود به کشور، ارز مورد نياز کشور براي واردات از اين محل تامين شود.

وي افزود: حال تعهداتي که صادرکنندگان دارند بايد بخشي به صورت اسکناس، بخشي به صورت حواله در سامانه نيما و مابقي به عنوان واردات در مقابل صادرات باشد و جزييات هر يک از سوي بانک مرکزي در بخشنامه ها اعلام شده است. به نظر من ضرورت اين اقدام واضح است و بدون هيچ بحثي بايد ارزهاي حاصل از صادرات به چرخه تجاري کشور بازگردد.

مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران، در ادامه تاکيد کرد: اگر ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به کشور بازگردد ما هيچ مشکلي در زمينه تامين ارز براي واردات نداريم؛ البته برخي صادرکنندگان معتقدند که تعرفه هاي گمرکي بيش از ارزش صادرات ما است که به نظرم اين مباحث هم بايد حل و فصل شود و هرچه سريعتر اين ارزها به کشور بازگردد.  

به گفته وي، در شرايط فعلي صادرات بسيار اهميت دارد و بانک توسعه صادرات نيز بسته هاي مختلفي را براي صادرکنندگان در نظر گرفته، اما به نظر من بايد مشوق ها در کشور اجرايي شود تا با رونق صادرات، ارز حاصل از آن نيز به کشور بازگردد.

صالح آبادي در پايان درباره اين مشوق ها توضيح داد: تخفيفات نرخ بانکي مي تواند از جمله مشوق هاي خوبي براي صادرکنندگان باشد که در بانک توسعه صادرات ايران نيز اين تسهيلات از منابع صندوق توسعه ملي با نرخ ۱۱ درصد اعطا مي شود. همچنين در ضمانت نامه ها و ... نيز بايد تخفيف هايي در نظر گرفته شود. در زمينه گمرک و عوارض در نظر گرفته شده براي صادرات نيز بانک مرکزي و وزارت اقتصاد مي توانند اقداماتي انجام دهند تا صادرکنندگان براي بازگشت ارز خود بيش از پيش ترغيب شوند.