براي کسري بودجه، منابع جايگزين داريم

تاریخ انتشار : 1399/04/04

رييس سازمان برنامه و بودجه با اعلام علت تفاوت نرخ رشد اقتصادي بدون نفت از سوي مرکز آمار و بانک مرکزي، گفت: هر ميزان از بودجه و درآمدها که تحقق پيدا نکند، دولت براي آن مقدار منابع جايگزين دارد.

محمدباقر نوبخت در گفت‌وگو با ايلنا درباره کسري بودجه دولت با توجه به عدم تحقق پيش‌بيني‌هاي نرخ ارز، ميزان درآمد نفتي و مالياتي اظهار داشت: عدم تحقق درآمدها هم در بخش فروش نفت و هم ماليات روشن است. در بخش نفت، به غير از بحث تحريم‌ها، موضوع رکود ناشي از کرونا باعث شده که نرخ رشد اقتصادي جهان به شدت کاهش يابد و از اين رو ميزان تقاضاي انرژي هم در دنيا کاهش يافته است.

وي ادامه داد: کشورهاي ديگر هم براي فروش نفت مشکل دارند از سوي ديگر قيمت جهاني نفت هم کم شده ‌است.

رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: اخذ ماليات هم سه ماه به تاخير افتاده است.   

نوبخت با بيان اينکه عدم تحقق درآمدها وجود دارد، گفت:‌ مهم اين است که بتوانيم در شرايط عدم درآمدها که تمام تلاش دشمن هم اين است که ما را در اين بخش زمين‌گير کند، بتوانيم منابع جايگزين تعريف کنيم تا با اين منابع  جديد بتوانيم کشور را اداره کنيم.

وي ادامه داد: ‌در حال حاضر شاهد آن هستيم که در همين شرايط  تمام طرح‌ها در حال انجام است و تمام پرداخت حقوق و دستمزدها انجام شده است.

معاون رييس جمهوري تاکيد کرد: هر ميزان از بودجه و درآمدها که تحقق پيدا نکند، دولت براي آن مقدار منابع جايگزين دارد. 

رييس سازمان برنامه و بودجه همچنين درباره علت تفاوت نرخ رشد اقتصادي بدون نفت اعلام شده از سوي مرکز آمار و بانک مرکزي اظهار داشت: مبناي محاسباتي مرکز آمار و بانک مرکزي با هم متفاوت است.

نوبخت ادامه داد: سهم و نقشي برخي از مولفه‌ها مانند نرخ رشد صنعت، معدن، خدمات در کل رشد اقتصادي دارد در اين دو آمار يکسان نيست و البته چيزي هم که اعلام شده تفاوت زيادي از هم ندارند. تقريبا اين دو آمار در کل فقط نيم واحد درصد از هم متفاوت هستند.     

وي گفت:‌ علت تفاوت هم مبناي محاسباتي است کمااينکه نرخ تورم اعلام شده از سوي مرکز آمار و بانک مرکزي هم با هم متفاوت است.