صدور بيش از دو هزار و ۸۰۰ بيمه‌نامه پول در سال ۹۸

تاریخ انتشار : 1399/04/08

شرکت‌ها و موسسات بيمه در سال ۱۳۹۸ رقمي برابر با دو هزار و ۸۴۸ فقره بيمه‌نامه پول صادر کرده‌اند که اين رقم ۹.۹۰ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، براساس آمارهاي عملکرد صنعت بيمه که توسط بيمه مرکزي منتشر شده، شرکت‌هاي بيمه در سال ۹۸ معادل ۱۸۶.۹۷۶ ميليون ريال حق بيمه در رشته بيمه پول توليد کرده‌اند که اين رقم ۵.۶۸ درصد بيشتر از سال ۹۷ است. با اين حال و با وجود رشد حق بيمه توليدي، تعداد بيمه‌نامه‌هاي صادر شده در اين رشته کاهش يافته است.

بيمه پول يکي از رشته‌هاي بيمه‌اي زيرمجموعه بيمه باربري است که در آن انواع وجوه نقد مانند اسکناس، مسکوکات و ارز و وجوه غيرنقد شامل انواع چک، سفته، اوراق قرضه و سکه‌هاي طلا تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد. بيمه‌گر در چارچوب شرايط بيمه‌نامه پول تعهد مي‌کند، زيان‌هايي که بر اثر بروز سرقت (مسلحانه) و حادثه (آتش‌سوزي، انفجار، سيل و ...)  به پول موجود در صندوق (بانک ها، مؤسسات مالي و...) يا در حال جابه‌جايي وارد مي‌شود را جبران کند.

اين رشته بيمه‌اي سهمي معادل ۰.۰۳ درصد از حق بيمه توليد شده ۵۹ هزار ميليارد توماني صنعت بيمه در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. همچنين آمارهاي بيمه مرکزي نشان مي‌دهند که در سال ۹۸ شرکت‌هاي بيمه ۲۷.۰۰۲ ميليون ريال خسارت بابت بيمه‌نامه‌هاي پول پرداخت کرده‌اند که رشدي ۲۸۳.۷۵ درصدي نسبت به سال قبل از آن دارد. با اين وجود سهم اين رشته از کل خسارت پرداختي صنعت بيمه در سال گذشته ۰.۰۱ درصد بوده است.

اين ميزان خسارت به ۱۰۶ فقره خسارت پرداخت شده است. تعداد خسارات پرداخت شده شرکت‌هاي بيمه در اين سال ۸۹.۲۹ درصد بيشتر از سال ۹۷ بوده است با اين حال سهم آن از کل خسارت‌هاي پرداختي کمتر از ۰.۰۰۱ درصد بوده است. همچنين نسبت خسارت اين بيمه‌نامه نيز در مدت زمان مورد گزارش ۱۴.۴۴ درصد اعلام شده که ۱۰.۴۶ درصد از سال ۹۷ بيشتر است.