يادداشت جديد اينستاگرامي رييس کل بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1399/04/14

يادداشت جديد اينستاگرامي رييس کل بانک مرکزي منتشر شد.

به گزارش ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي طي يادداشتي در صفحه اينستاگرامي خود نوشت: کارشناسان اقتصادي در اين روزها چند نکته را برجسته کرده اند که شايسته است توضيح  لازم داده شود.

اين کارشناسان، رشد نقدينگي  سال ۹۸ و سه‌ ماههٔ اول ۹۹ را بسيار زياد مي دانند . رشد پايه پولي سال گذشته بيش از متوسط۵۰ سال اقتصاد بوده است.اما، عليرغم کسري بودجه قابل توجه دولت،فاصله چنداني باآن متوسط نداشته است و رشد۸.۸درصد آن در سه ماههٔ اول سال٩٩ نيز،چندان فاصله معناداري با رشد هاي فصلي سال هاي قبل ندارد .

البته رشد نقدينگي همواره يک پديدهٔ ساختاري در اقتصادايران بوده است.نکته‌مهم اين است که، حجم نقدينگي موجود و حتي ، رشد کنوني آن ، نمي تواند موجب آن تورم بالايي بشودکه پيش بيني مي کنند ، چرا که، بخشي از همين نقدينگي موجود، براي تامين کسري بودجه استفاده خواهد شد.

در واقع، فروش دارايي و انتشار اوراق دولت و تأمين مالي کسر بودجه از اوراق، به معني استفاده از نقدينگي موجود اقتصاد است ، بدون آنکه فشاري به پايه پولي وارد شود.

البته ، لازم است سياست‌ هاي احتياطي کلان در بقيه بخشهاي اقتصاد کلان با دقت اعمال شود تا از انباشت ريسک‌هاي سيستماتيک جلوگيري شده و اقدامات ثبات ساز بانک مرکزي خنثي نشود . تا آنجائي که به مديريت پولي و ارزي مربوط ميشود، ميتوانم اين اطمينان را بدهم که کسري بودجه دولت قطعاً ،بهتر از سالهاي قبل، مديريت مي شود، و مسير اعمال سياست پولي نيز،به سمت نرخ سودي پيش مي رود که در بازار بين بانکي و در دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بين ۱۳ و  ۲۲ درصد خواهدبود، توسط بانک مرکزي مديريت ميشود .

اميدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئوليت شناسي لازم، با ارائه تحليل علمي اقتصاد، بانک مرکزي را ياري کرده و از طرح مسائلي ،که ممکن است موجب سفته ‌بازي و يا تحريک انتظارات بشود، دوري کنند.