افزايش ۳۱ درصدي مانده سپرده‌هاي بانکي در سال ۹۸

تاریخ انتشار : 1399/04/14

مانده سپرده‌هاي بانکي در پايان سال ۹۸ نسبت به پايان سال ماقبل آن ۳۱.۴ درصد افزايش يافت.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، گزارش وضعيت کل مانده سپرده‌ها و تسهيلات ريالي و ارزي بانک‌هاو مؤسسات اعتباري به تفکيک استان در پايان اسفندماه سال ۱۳۹۸ حاکي از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۷۱۶۲.۸ هزار ميليارد ريال گرديده است که نسبت به پايان سال قبل معادل ۶۴۸۹.۵ هزار ميليارد ريال (۳۱.۴ درصد) افزايش نشان مي‌دهد. بيشترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۴۶۳۹.۲ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۷۳.۲ هزار ميليارد ريال است.

مانده کل تسهيلات بالغ بر ۱۹۳۵۵.۸ هزار ميليارد ريال است که نسبت به يايان سال قبل ۴۲۶۵.۶ هزار ميليارد ريال (۲۸.۳ درصد) افزايش داشته است. بيشترين مبلغ تسهيلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۲۴۵۲.۶ هزار ميليارد ريال و کم‌ترين مبلغ مربوط به استان کهگيلويه و بويراحمد معادل ۶۸.۵ هزار ميليارد ريال است.

شايان ذکر است نسبت تسهيلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانوني ۷۹.۴ درصد است که نسبت به پايان سال قبل، ۱.۹ واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۳.۸ درصد استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۰۵.۵ درصد ميباشد.

بانک مرکزي اعلام کرده است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و مؤسسات توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها از طريق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.