رفع تعهد نکنيد با هماهنگي قوه قضاييه از فردا فراخوان مي‌شويد

تاریخ انتشار : 1399/04/16

رييس کل بانک مرکزي علت التهابات بازار ارز را عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله بخاطر مشکلات ناشي از کرونا اعلام کرد و گفت: با فروکش کردن تدريجي تقاضاهاي تجميع شده، (قيمت) تعديل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، عبدالناصر همتي رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي به بيان ۴ نکته درباره بازار ارز پرداخت و پشت پرده گراني ارز در روزهاي اخير را تشريح کرد.

۱- قبلاً هم تأکيد کرده‌ام، تلاطم اين روزهاي بازار، عمدتاً از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشي از کرونا در ابتداي سال، نشأت گرفته است. با فروکش کردن تدريجي تقاضاهاي تجميع شده ماه‌هاي قبل، و افزايش عرضه در نيما تعديل خواهد شد.

۲- گزارشات خوبي از افزايش قابل توجه صادرات نفت و فرآورده‌هاي نفتي و صادرات غيرنفتي و خبرهاي مثبت از آزاد شدن منابع مسدودي بانک مرکزي دريافت کرده‌ام که روند تأمين ارز را متحول خواهد کرد.

۳- صادرکنندگان تکيه گاه اصلي ارزآوري کشور هستند، فرصت براي برگرداندن ميلياردها دلار ارز صادراتي در دو هفته آتي پايان مي‌يابد. اين فرصت به هيچ‌وجه تمديد نخواهد شد. از فردا، با هماهنگي بانک مرکزي، قوه محترم قضائيه، وزارت صمت و نهادهاي نظارتي، صادرکنندگاني که تاکنون تعهد خود را ايفا نکرده‌اند، در ليست‌هاي ۱۰ نفره براي توضيح در مورد نحوه ايفاي تعهدات دعوت مي‌شوند.

۴- مجدداً تأکيد مي‌کنم، بانک مرکزي دخالت هدفمند خود در بازار را به تشخيص خود و با در نظر گرفتن مصالح عاليه اقتصادي کشور اعمال خواهد کرد. بانک مرکزي يک بار در مهرماه سال ۹۷ توان خود را نشان داد. برخي به خاطر اشتباه محاسباتي تا دو سال براي فروش دلارهاي ۱۹ هزار توماني خود معطل ماندند. امروز نيز ريسک بازار ارز براي سرمايه گذاري به شدت افزايش پيداکرده است و من نيز وظيفه دارم اين را به فعالان اقتصادي گوشزد نمايم.