رونق بازار ارزهاي ديجيتال در بحبوحه رکود جهاني اقتصاد

تاریخ انتشار : 1399/04/21

تهران- ايرنا- آمارها نشان مي‌دهد جذابيت بيت‌کوين و ساير ارزهاي ديجيتال در نيمه نخست سال جاري ميلادي تحت تاثير شيوع کرونا، گوي سبقت را از فلزات گرانبها چون طلا، نقره و پلاتين ربوده است.

با شيوع  بيماري مرگبار کرونا و رکود اقتصاد جهاني، به‌نظر مي‌رسيد تشديد نگراني‌ها که ساير فعاليت‌هاي اقتصادي را به حال تعليق درآوده بود، سبب بروز رکود در معاملات روزمره ارزهاي ديجيتال شود، ولي بالعکس اين نگراني‌ها سبب شد بازار اين ارزها هر روز داغ‌تر شود.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد در نيمه نخست سال جاري ميلادي يعني در بحبوحه کرونا بهاي ارز ديجيتال با افزايش ۲۷ درصدي روبرو شده است.

پيش از اين پيش‌بيني مي‌شد به سبب شيوع اوليه اين ويروس در چين، بازار ارزهاي ديجيتال در اين کشور که ۶۵ درصدي از استخراج  ارز ديجيتال جهان را به خود اختصاص داده است، با افت شديد روبرو شود، اما رکود بازارهاي بورس آسيايي و تشديد نگراني در خصوص تبعات اقتصادي ويروس کرونا سبب افزايش قيمت بيت کوين شد.

تاثير کرونا بر بازارهاي ارزهاي ديجتال به نحوي بود که مراکز استخراج اين ارزهاي پرطرفدار حتي در زماني که که تمام فعاليت‌هاي اقتصادي اين کشور به سبب کرونا متوقف شده بودند، همچنان به فعاليت خود ادامه دادند.

به باور کارشناسان، هنگامي که بازارهاي جهاني متلاطم مي‌شود، خريد بيت کوين به عنوان عاملي موثر مي‌تواند نوسانات بازارهاي جهاني سهام را خنثي کند.

کارشناسان بر اين باورند سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند در زمان بحران‌هاي اقتصادي مانند شرايط فعلي جهان که به سبب بروز ابهام در خصوص آينده اقتصاد جهاني هر روز شديدتر مي‌شود؛ به سراغ سرمايه‌گذاري کلان نروند و توليد کنندگان ارزهاي ديجيتال از اين فرصت استفاده کرده و از آب گل آلود ماهي مي‌گيرند.

بيت کوين اولين پول ديجيتال و غيرمتمرکز جهان  به شمار مي‌آيد که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص اسرارآميزي با نام مستعار ساتوشي ناکاماتو (Satoshi Nakamato) خلق شد، که  تا امروز همچنان هويت واقعي‌اش ناشناخته مانده است.  

جذابيت ارز ديجيتال در ايران

 استخراج ارزهاي مجازي با توجه به پايين بودن نرخ برق در کشورمان جذابيت زيادي براي استخراج‌کنندگان داشته به گونه‌اي که حتي پاي خارجي‌ها را نيز به ايران باز کرده است.

مصرف بالاي برق توسط دستگاه‌هاي استخراج ارزهاي ديجيتال و مجازي، همواره تهديدي براي صنعت برق به شمار مي‌رفته است؛ برآورد شده که براي توليد هر واحد ارز مجازي «بيت کوين» نياز به مصرف ۷۲ هزار کيلووات برق است، يعني براي توليد هر واحد از اين نوع ارز مجازي، به اندازه مصرف ۲۸ مشترک، برق استفاده مي‌شود.

در اين ميان، قيمت ارزان برق در مقايسه با ساير کشورها باعث شده بود که سرمايه‌گذاري گسترده‌اي توسط داخلي و خارجي‌ها در اين صنعت نوپا، پرمصرف و پرابهام در کشورمان انجام شده و هزاران دستگاه ماينر (استخراج) به صورت قاچاق و غيرقانوني روانه کشورمان شود.