اصلاح بازار سرمايه کوتاه‌مدت خواهد بود

تاریخ انتشار : 1399/04/22

يک کارشناس بازار سرمايه با تاکيد بر اينکه نقدينگي قابل توجه موجود در بازار اجازه اصلاح و ريزش عميق بازار سهام را نمي‌دهد، تصريح کرد: شاخص بورس بزودي خود را براي فتح قله دو ميليون واحد آماده خواهد شد.

مهدي کريم‌آبادي در گفتگو با ايبِنا گفت: شاخص بورس از ارتفاع يک ميليون واحد تا ۱.۷ ميليون واحد بدون اصلاح و استراحت به کار خود ادامه داده و بسيار طبيعي است که در اين ارتفاع قدري آرام گرفته و به اصلاح و استراحت بپردازد.

اين کارشناس بازار سرمايه افزود: متاسفانه رشدهاي پياپي شاخص بورس و روند صعودي کليت بازار سهام سرمايه‌گذاران را متوقع ساخته و اين توقع موجب شده تا معامله‌گران همواره توقع رشد بدون توقف سهام خود را داشته باشند.

وي ادامه داد: رشدهاي شتابان شاخص بورس و افزايش قيمت سهام شرکت‌هاي مختلف در حالي اين روزها در بازار سهام به امري عادي تبديل شده که در ساليان نه چندان دور رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدي قيمت سهام يک شرکت در يک سال، سرمايه‌گذاري و سالي پربازده را براي سهامداران رقم مي‌زد.

اين کارشناس بازار سرمايه اذعان داشت: بازار سرمايه ما همانگونه که از نظر حجم و اندازه بزرگ شده است بايد از نظر رواني و فرهنگي نيز به بلوغ برسد و سهامداران بدانند که افت و خيز ذات بازار سرمايه است و در برخي مواقع معاملات بازار سرمايه به اصلاح و استراحت و به اصطلاح دست به دست شدن سهام شرکت‌ها نياز دارد.

وي افزود: يکي از نکات قابل توجه در زمينه روزهاي متعادل و اصلاحي شاخص بورس و قيمت سهام شرکت‌ها اين است که در روزهاي متعادل و منفي بازار سهام حجم معاملات افزايش مي‌يابد و از اين اتفاق مي‌توان به اين موضوع پي برد که اصلاح بازار عميق نخواهد بود؛ چرا که در روزهاي منفي به دليل حجم بالاي نقدينگي، خريداران زياد هستند و در قيمت‌هاي اصلاح، مشتري بيشتري براي سهام شرکت‌ها وجود دارد.

اين کارشناس بازار سهام اضافه کرد: بازار منفي‌اي خطرناک است که در آن حجم معاملات اندک باشد و در قيمت‌هاي عرضه شده خريداري نباشد؛ از اينرو در شرايط کنوني وقتي بازار منفي و حجم معاملات بالا است، جاي نگراني براي کليت بازار سرمايه وجود ندارد.

وي با تاکيد بر اين که نقدينگي قابل توجهي که اين روزها در بازار سهام وجود دارد، اجازه اصلاح و ريزش عميق اين بازار را نمي‌دهد، تصريح کرد: با استراحت نصف و نيمه‌اي که بازار سهام در ارتفاع ۱.۷ ميليون واحد خواهد کرد، کوتاه مدت بوده و شاخص بورس بزودي خود را براي فتح قله دو ميليون واحد آماده خواهد کرد.

  •