کاهش ۱.۱ درصدي نرخ بيکاري در بهار ۹۹

تاریخ انتشار : 1399/04/23

تهران - ايرنا - بر اساس اعلام مرکز ملي آمار، نرخ بيکاري افراد ١۵ سال و بيشتر در بهار ۹۹ برابر با ۹.۸ درصد بود که نسبت به فصل مشابه سال قبل از ۱.۱ درصد کاهش يافته است.

مرکز ملي آمار نتايج طرح آمارگيري نيروي‌کار در بهار ۹۹ را منتشر کرد. بررسي نتايج حاکي از مشهود بودن اثر ويروس کوويد ١٩ بر بازار کار کشور در فصل بهار نسبت به فصل مشابه سال قبل است. مطابق اين نتايج، جمعيت غير فعال کشور افزايش و جمعيت شاغل و بيکار کشور (جمعيت فعال) با کاهش ملموسي مواجه شده است.

بررسي نرخ بيکاري افراد ١۵ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد که ۹.۸ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيکار)، بيکار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيکاري حاکي از آن است که اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.١ درصد کاهش يافته است.

کاهش ۳.۷ درصدي مشارکت اقتصادي در بهار ۹۹

در بهار ١٣٩٩، به ميزان ۴۱ درصد جمعيت ١۵ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيکاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشارکت اقتصادي حاکي از آن است که اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٨) ٣.٧ درصد کاهش يافته است.

جمعيت شاغلين ١۵ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٢ ميليون و ٩۶٣ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل تقريباً يک ميليون و پانصد هزار نفر کاهش داشته است.

بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد که دربهار ١٣٩٩، بخش خدمات با ۴۹.۷ درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ۳۱.۸ درصد و کشاورزي با ١٨.۶ درصد قرار دارند.

نرخ بيکاري جوانان ١۵ تا ٢٤ ساله حاکي از آن است که ۲۴.۵ درصد از فعالان اين گروه سني در بهار ١٣٩٩ بيکار بوده‌اند.

بررسي تغييرات فصلي نرخ بيکاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٨) ۲ درصد کاهش يافته است.

بررسي نرخ بيکاري گروه سني ١٨ تا ٣۵ ساله نيز نشان مي‌دهد که در بهار ١٣٩٩، ۱۶.۷ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيکار بوده‌اند. اين در حالي است که تغييرات فصلي نرخ بيکاري اين افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به بهار ١٣٩٨، به ميزان ١.۵ درصد کاهش يافته است.

بررسي سهم اشتغال ناقص جمعيت ١۵ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد که در بهار ١٣٩٩، ۷.۹ درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيرکاري، رکود کاري، پيدا نکردن کار با ساعت بيش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده براي انجام کار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است که ٣٣.۵ درصد از شاغلين ١۵ ساله و بيش‌تر، ۴٩ ساعت و بيش‌تر در هفته کار کرده‌اند.