۴ عامل موثر در نوسان بازار ارز

تاریخ انتشار : 1399/04/24

مديرعامل بانک صنعت و معدن با تشريح عوامل موثر در نوسانات بازار ارز گفت: اگر سياست‌هاي هوشمندانه بانک مرکزي نبود بازار ارز شرايط نابساماني را تجربه مي‌کرد.

حسين مهري در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، با اشاره به نوسانات بازار ارز اظهار داشت: در ماه‌هاي اخير چند عامل دست به دست هم داده و موجب شده که نرخ ارز افزايش پيدا کند و نوساناتي در بازار ايجاد شود که در چنين شرايطي لازم بود که بانک مرکزي سياست‌هايي را از جمله تاکيد بر بازگشت ارز حاصل از صادرات براي برقراري ثبات در بازار اتخاذ کند.

وي با اشاره عوامل موثر در نوسانات بازار ارز تاکيد کرد: تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا مسائل و مشکلاتي را براي صادرات و واردات ما ايجاد کرده است و هزينه‌هاي سنگيني از اين بايت به تحميل مي‌شود که موجب شده در جابجايي پول، تراکنش‌هاي مالي و حمل کالا بين ۱۵ تا ۲۰ درصد هزينه بالاسري به توليدکنندگان، صنعتگران و کشور وارد شود.

مهري ادامه داد: عامل دوم شيوع بيماري کرونا در دنيا است که تقريباً تمام مراودات و اقتصاد دنيا را تحت تأثير خود قرار داده و کشور ايران نيز از اين تاثيرات مستثني نبوده است، که از اين بابت هم تجارت خارجي ما از اين نظر به ويژه در ماه‌هاي ابتدايي مورد آسيب قرار گرفت و هم هزينه‌هايي بابت تعطيلي کسب و کارها به اقتصاد کلان وارد شد.

مديرعامل بانک صنعت و معدن با بيان اينکه عامل بعدي کاهش قيمت نفت و فرآورده‌هاي نفتي در دنيا است که از اين بايت نيز شوکي به اقتصاد ما وارد شد، گفت: همچنين از ارديبهشت ماه مکاتباتي از طريق بانک‌هاي دنيا با بانک‌هاي ايراني مي‌شود و قرار گرفتن در ليست سياه FATF اثرات خود را به مرور در اقتصاد ايران نشان داده است.

وي خاطرنشان کرد: تاثيرپذيري از اين چهار عامل موجب شده که با اين شرايط اداره کردن کشور بسيار سخت شود، اما اقدامات بانک مرکزي هوشمندانه بوده و اگر مکانيسم‌هايي که بانک مرکزي براي بازگشت ارز حاصل از صادرات قرار داده نبود، امروز مشخص نبود که بازار ارز چه شرايطي را تجربه مي‌کرد.

مديرعامل بانک صنعت و معدن در پايان خاطرنشان کرد: در شرايط فعلي کشور همه بايد از سياست‌هاي اتخاذ شده براي بازگشت ارز حاصل از صادرات حمايت کنند تا کشور بتواند از اين شرايط سخت عبور کند و آينده خوبي را براي کشور متصور باشيم.