آيا زمان ريزش قيمت‌ها در بازار ارز فرا رسيده است؟

تاریخ انتشار : 1399/04/29

تهران- ايرنا- افزايش شتابان قيمت ارز، از يکسو موجب خرسندي دلالان و سوداگران بازار ارز شده، اما از سوي ديگر ريسک معاملات اين بازار را بالا برده و نزديک شدن به پايان مهلت بازگشت ارزهاي صادراتي، گمانه‌زني‌ها درباره افزايش عرضه و احتمال جمع شدن بساط دلال بازي در اين بازار را تقويت کرده است.

نرخ دلار در حالي ديروز رکورد تاريخي ۲۳ هزار توماني را شکست که پيش بيني تحليلگران اين بازار از احتمال کاهش نرخ ارزهاي بين‌المللي در هفته جاري حکايت دارد.

طي دو هفته گذشته نرخ دلار از ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان به بالاي ۲۳ هزار تومان رسيده است، روندي که براي يورو هم تکرار شده و از ۲۱ هزار و ۱۰۲ تومان به رکورد ۲۵ هزار و ۳۹۳ تومان رسيده است. اما اين صعود قيمتي که همگام و موازي با صعود در بازار سکه و طلا رخ داده است، تا چه زماني مي تواند به راه خود ادامه دهد؟

افزايش بها در بازار ارز و طلا پس از چندين ماه نظاره گري رشد بي سابقه بازار بورس، رخ داد و برخي تحليلگران افزايش تقاضا در اين بازارها را به رشد نقدينگي در بازار بورس نسبت مي دادند. اما طي ۱۰ روز گذشته، شاخص هاي بازار بورس هم وضعيت مناسبي نداشته و شاخص کل و شاخص هم وزن يکي در ميان با رنگ قرمز نشانه اي از اصلاح سهام ها و فاصله گرفتن اين بازار از رشد هاي بي سابقه دارند.

دولت نيز طي چند هفته گذشته با تاکيد بر جلوگيري از افزايش بي‌مهاباي نقدينگي با روش هاي علمي و همچنين افزايش نرخ بهره بانکي تلاش خود را براي کنترل تحريک تقاضاي رخ داده در بازار هاي مالي مانند طلا و ارز، نشان داده است. اما اتفاقي که باعث شده پيش‌بيني‌ها از هفته جاري براي زمان آغاز کاهش نرخ ارز حکايت داشته باشد، به پايان ضرب الاجل تعيين شده دولت به صادرکنندگاني بر مي گردد که ارز هاي حاصل از صادرات خود را طي دو سال گذشته به بازارهاي داخلي بر نگردانده اند.

اين مهلت در تاريخ ۳۰ تيرماه به پايان مي رسد و طبق آمارهاي اعلام شده، در هفته هاي منتهي به اين تاريخ، ميزان حواله هاي ارزي ارائه شده در سامانه نيما رشد قابل توجهي داشته است.

علاوه بر تاثيراتي که ورود ارز نيمايي در بازارهاي داخلي و افزايش عرضه و کاهش فشار تقاضا خواهد داشت، برخي از معامله‌گران اين بازار نيز معتقدند در حال حاضر، ارز به قله قيمتي خود رسيده است در صورت فشار عرضه از سوي بازارساز، شاهد نزول قيمت خواهيم بود. پيش‌بيني که که با مرور رفتار سه روز اخير صرافي‌هاي بانکي مبني بر توقف رشد قيمت خريد ارز و افزايش قيمت فروش آن، مي تواند نشان دهنده آماده شدن اين صرافي‌ها براي اقداماتي طي روزهاي آتي باشد.

به نظر مي‌رسد بازارساز به دنبال اين است تا براي مدتي نوسان‌گيران را در معرض ضرر قرار دهد تا توان آن ها براي نوسان گيري در آينده بازار کاهش پيدا کند. البته ادامه اين روند مي‌تواند اميدواري بانک مرکزي براي جذب نقدينگي ريالي سرگردان در بازارهاي ارز و طلا به سمت سودهاي امن حساب هاي سپرده بلند مدت بانک‌ها را به واقعيت تبديل کند. سپرده هايي که طي دستورالعمل هفته گذشته بانک مرکزي با افزايش نرخ بهره مواجه بودند.

از سوي ديگر طي چند روز گذشته اقدامات متعددي هم رخ داده است که مي‌تواند زمينه را براي ريزش تقاضا در بازار ارزهاي بين‌المللي فراهم سازد. ارسال پيامک وزارت صنعت و بانک مرکزي به واردکنندگان در خصوص تاييد تخصيص ارز ثبت سفارش شده آنان، اعلام فراهم شدن زمينه‌هاي پس گرفتن ارز بلوکه شده در بانک‌هاي کره‌جنوبي از سوي سخنگوي وزارت خارجه و همچنين تاکيد مجدد رئيس جمهوري در گفت‌وگو با رئيس بانک مرکزي در زمينه ضرورت اجراي دقيق و جدي دستورالعمل نحوه برگشت ارزهاي صادرگنندگان، از جمله اين اتفاقات مهم و تاثيرگذار هستند.

اتفاقاتي که به سوداگران و همچنين شهرونداني که به دنبال محلي براي سرمايه گذاري امن دارايي هاي خود هستند، اين پيام را مي رساند که بازار ارز برخلاف هفته هاي گذشته، ديگر حاشيه سود امن نخواهد داشت.

البته همه اين احتمالات مبني بر افزايش و يا کاهش قيمت ها در بازار ارز به نحوه بازگشت ارز صادراتي و ميزان موفقيت در اجبار صادرکنندگان به بازگرداندن ارز صادراتي بستگي دارد.