روندهاي فناوري بانکي که بر سال ۲۰۲۰ حاکم خواهد شد

تاریخ انتشار : 1399/04/29

يکي از مهمترين موضوعات حل نشده سال‌هاي گذشته بانک‌ها با شروع دهه جديد، همچنان ادامه دارد و آن اين است که در چه زمان و چگونه Big Tech به شکل قابل توجهي خدمات مالي را متحول مي‌کند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا به نقل از visiblebanking، زماني که فيس بوک پروژه ارزهاي ديجيتال ليبرا خود را آغاز و گوگل همکاري خود را با Citigroup براي چک کردن حساب ها آغاز کرد؛ البته اين موارد فقط نوک کوه يخ در اين بخش هستند و  بانکداري تا سال ۲۰۳۰ مي تواند بسيار متفاوت از امروز باشد.

بسياري از تحليلگران انتظار دارند امسال آگاهي بيشتري درمورد پروژه هايي از طريق Big Tech انجام شده، ايجاد شود و به طور حتم تنها بانکهاي Big Tech نبايد نگران اين موضوع باشند؛ زيرا هنوز فين تک به توسعه پيشرفت هاي خود در سيستم بانکي و بخصوص در ميان هزاره جوان و مشتري هاي نسل Z ادامه مي دهد.

در زير نگاهي به چگونگي عملکرد برخي از اين روندها در سال ۲۰۲۰ مي پردازيم:

شرکت هاي فني عميق تر به بانکداري مي پردازند

شرکت هاي بزرگ فناوري، با گروهي از  توسعه دهندگان درجه يک با ايجاد محصولات مناسب، برند خود را در خدمات مالي در سال ۲۰۱۹ مطرح کردند و به نظر مي رسد اين تنها آغاز تلاش آنها در اين بخش است. اپل در ماه آگوست اپل کارت خود را با گلدمن ساکس راه اندازي کرد و در ماه نوامبر نيز فيسبوک اعلام کرد که Facebook Pay مکانيزم پرداختي است که در Messenger Instagram، WhatsApp و Facebook فعاليت مي‌کند.

در اين فضا شرکت‌هاي بزرگ فناوري، تلاشها براي ارائه تسهيلات به کسب وکارهاي کوچک را  گسترش دادند. وام آمازون به فروشندگان در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۵ ميليارد و در سال ۲۰۱۸ در حدود ۱ ميليارد دلار تخمين زده شده است. همچنين پي پال هر سه ماه بيش از ۱ ميليارد دلار وام سرمايه در گردش ارائه مي دهد و Stripe بازوي سرمايه در گردش خود به عنوان Square Capital را در ماه سپتامبر راه اندازي کرد که در ۵ سال گذشته در حدود ۵.۵ ميليارد دلار وام به ۲۷۵۰۰۰ فروشنده داده است.

افزون بر اين، کارت بدهي Square Cash توسط ۳.۵ ميليون نفر استفاده مي شود و اين شرکت در ماه ژانويه کارت بدهي براي مشاغل را نيز راه اندازي کرد. Square همچنين براي پرداخت هاي شخص به شخص يک برنامه Square Cash دارد.

Uber در بخش Uber Money که اخيراً ايجاد شده، در حال ساختن ثبات در محصولات خدمات مالي براي رانندگان و مشتريان است. اين برنامه در حال حاضر يک حساب بانکي، کارت بدهي و برنامه بانکي تلفن همراه از طريق Green Dot ارائه مي دهد. Uber قصد دارد به رانندگان اجازه دهد به طور خودکار بخشي از هزينه هر سفر را ذخيره کرده و از اين طرق يک برنامه سلامتي مالي جامع را ايجاد کند.

برخي از شرکتهاي فناوري در مورد برنامه هاي خود در سال ۲۰۲۰ به مشارکت با يکديگر پرداخته اند: گوگل قصد دارد از طريق سيتي گروپ و اتحاديه اعتباري فدرال استنفورد، حساب هاي حسابداري را به مصرف کنندگان ارائه دهد.

فيس بوک قصد دارد سال آينده يک شبکه پرداخت cryptocurrency را بر اساس يک دارايي ديجيتالي با عنوان Libra راه اندازي کند. گرچه کنگره و تنظيم کنندگان اين تلاش را بر هم زده و کاهش داده اند، اما نبايد آن را ناديده گرفت.

يکي از موانع احتمالي شرکتهاي بزرگ فناوري، لايحه پيشنهادي در مجلس است با عنوان قانون دور نگه داشتن فناوري هاي بزرگ از امور مالي است و قصد دارد آرزوهاي خدمات مالي اين شرکت ها را محدود کند؛ اما بسته به شرايط ممکن است اين فضا به سرعت تغيير کند. در حالي که غالباً يک بانک (Goldman، Green Dot، Citigroup) در پشت صحنه تلاش هاي شرکت هاي فني وجود دارد، شرکت هاي بزرگ فناوري با جمع آوري داده هاي خود و ايجاد روابط و مارک هاي تجاري در حال دستيابي به مقياس قدرتمندي هستند.

بانک ها و fintech ها در ارائه بينش به مشتريان در اولويت قرار مي گيرند

مدتي است امکان ارائه مشاوره مناسب به مشتريان در لحظه اي که به آن احتياج دارند به يک هدف مقدس تبديل شده است که بانک ها و fintech ها در حال نزديک شدن به اين هدف هستند و پيش بيني ميشود امسال تلاش هاي خود را در اين بخش افزايش دهند.

در سال ۲۰۱۹، Huntington Bank نرم افزاري مبتني بر هوش مصنوعي را به بازار عرضه کرد که به مشتريان در مورد پس انداز، هزينه و دستيابي به اهداف مالي مشاوره مي دهد و ممکن است به مشتري هشدار دهد که با توجه به فعاليت مالي و بر اساس مبلغ و تاريخ موعد صورتحساب، ممکن است مانده حساب فعلي مشتري در هفت روز آينده نتواند مبلغ صورتحسابش را پوشش دهد. همچنين هشدارهاي پرداخت اشتراک به مشتريان مي گويد که چه زماني بايد هزينه هاي اشتراک خود را بپردازند و يا در چه زماني دوره اشتراک رايگان آن ها به پايان مي رسد. هشدارهاي ديگر هنگامي که صورتحساب مشتريان به اشتباه توسط يک بازرگان يا رستوران دو برابر شده به وي اطلاع داده مي شود.

اين بينش ها توسط نرم افزار Engage هدايت مي شود که از تجزيه و تحليل براي نظارت بر داده هاي معامله در زمان واقعي استفاده ميکند و عادت هاي خاص کاربر را براي ارائه بينش به مشتريان مشخص مي کند. دستيار مجازي اريکا، بانک مرکزي آمريکا همچنين به مشتريان هشدار ميدهد که احتمالاً بيش از يک بار براي خريد شارژ متهم شده اند تا بتوانند در اين خصوص فوري اقدام کنند. سپس اريکا در صورت لزوم آنها را از طريق روند طرح دعوا راهنمايي مي کند.

مشاوره شخصينه تنها به تقويت روابط مشتري کمک مي کند بلکه مي تواند منجر به فروش بيشتر شود. طبق گفته گروه مشاوره بوستون، "براي هر ۱۰۰ ميليارد دلار دارايي که يک بانک دارد، مي تواند با شخصي سازي تعامل با مشتري، به رشد ۳۰۰ ميليون دلار رسيد. "

  •