چه کساني بازندگان بازار سرمايه هستند

تاریخ انتشار : 1399/04/30

عضو شوراي عالي بورس گفت: متاسفانه مجموعه سياست ‌گذاري‌ها در اقتصاد کشور به سمت تنش در بازار ارز پيش رفته و هر چند که مردم انتظار اصلاح قيمت در بازار سرمايه را داشتند اما وضعيت بازار ارز باعث اين افزايش‌ها در بورس شد.

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره دلايل افزايش 53 هزار واحدي شاخص با وجود اينکه از چند روز گذشته آثار آغاز اصلاح قيمت ديده مي‌شود، اظهار داشت: بازار سرمايه به شدت به ساير تصميمات در اقتصاد وابسته است، از آنجايي که متاسفانه قيمت دلار در چند روز اخير رو به رشد بوده، اين رشد نرخ، سيگنال افزايش قيمت را در بازار سرمايه مي‌دهد.

وي با بيان اينکه قيمت يک امر نسبي است، ادامه داد: سيگنال‌هايي که ساير بازارها مي‌دهند، براي مردم انتظارات تورمي ايجاد مي‌کند، به طور قطع بازار سرمايه هم از اين جريان مستثني نخواهد بود و مردم براي حفظ ارزش دارايي خود، ترجيح مي‌دهند در بخش سرمايه‌گذاري نقد شونده بازار باقي بمانند.

عضو شوراي عالي بورس افزود: بنابراين اگر مي‌خواهيم که بازار سرمايه قيمت‌ها را به درستي نشان دهد بايد انتظارات را در جامعه درست شکل دهيم. متاسفانه مجموعه سياست ‌گذاري‌ها در اقتصاد کشور به سمت تنش در بازار ارز پيش رفته و هر چند که مردم انتظار اصلاح قيمت در بازار سرمايه را داشتند اما وضعيت بازار ارز باعث اين افزايش‌ها در بورس شد.    

اسلامي تاکيد کرد: موضوع مهم بازار سرمايه اين است که حجم معاملات امروز نزديک به 29 هزار ميليارد تومان بوده که نشان مي‌دهد که حجم معاملات هم بسيار بالاست.

وي با بيان اينکه مهم ترين سيگنال بازار سرمايه ارز است، اظهار داشت: متاسفانه سياست گذار هم سيگنال بدتري به بازار سرمايه مي‌دهد از جمله اجراي برخي از محدوديت‌ها براي بازار ارز که نشان مي‌دهد دولت ارز ندارد و متاسفانه نتيجه اين سياست گذاري‌ها را مستقيما در بازار ارز مي‌بينيم البته بايد توجه داشته باشيم که انتظارات تورمي هم در کشور شکل گرفته است و سرمايه‌داران امروز انتظارات تورمي بسيار بالايي دارند.  

عضو شوراي عالي بورس گفت: وضعيت بازار سرمايه هنوز هم نگران کننده نيست.  

اسلامي ادامه داد: اگر همين روند امروز بازار تا سه روز ديگر ادامه باشد، شاخص به دو ميليون مي‌رسد.  

وي درباره خطرات اصلاح قيمت و احتمال ريزش شاخص براي سهام‌داران خرد تاکيد کرد: اصلاح قيمت براي کساني که از سه ماه گذشته به قبل وارد بازار شدند، خطري ندارد چراکه بازدهي بسيار زيادي نصيب اين افراد شده و با تصحيح قيمت 10 الي 15 درصدي هم نبايد نگران باشند و بازنده بازار نخواهند بود اما اين نگراني براي کساني که ديرتر وارد بازار شدند وجود دارد.