نگراني روساي صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني نسبت به وضعيت اقتصاد جهاني

تاریخ انتشار : 1399/04/30

رييس صندوق بين‌المللي پول گفت، بدهي کشورهاي جهان به سطوح بي سابقه‌اي رسيده است.

به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، صندوق بين المللي پول در حال آماده کردن ابزارهاي حمايتي بيشتر براي کاهش تبعات اقتصادي ناشي از ويروس کرونا بر روي کشورهاي فقير است. کريستالينا جيورجيوا- در کنفرانس ويديويي با روساي بانک هاي مرکزي و وزراي دارايي کشورهاي عضو گروه ۲۰ گفت که کشورهاي ثروتمند بايد کماکان مهلت بازپرداخت بدهي هاي کشورهاي فقير را تمديد کنند و به منظور فرصت دادن به تقويت رشد اقتصادي اين کشورها به کمک هاي خود به آن ها تا پايان سال ادامه دهند. 

رييس صندوق بين‌المللي پول با اشاره به لزوم انجام اقدامات مشترک کشورهاي جهان براي کاستن از تبعات اقتصادي کرونا افزود: ما در يک شرايط خيلي اضطراري هستيم و ميزان بدهي‌ها به سطوح بي سابقه اي رسيده است. 

پيشتر صندوق بين‌المللي پول با اشاره به تداوم بحران اقتصادي ايجادشده ناشي از کرونا، پيش‌بيني خود از متوسط رشد اقتصادي امسال کشورهاي جهان را به منفي ۴.۹ درصد کاهش داده و افزوده بود  اين بحران که از رکود فراگير دهه ۱۹۳۰ تاکنون بي سابقه بوده، خسارت‌هاي قابل توجهي به اقتصاد جهاني وارد کرده است.

از سوي ديگر رييس بانک جهاني خواستار تمديد مهلت بازپرداخت بدهي کشورهاي فقير به ثروتمند با توجه به ناتواني آن ها در بازپرداخت بدهي ها شده است. ديويد مالپاس که يکي از ديگر حاضران اين جلسه ويديويي بود با اشاره به اقدامات حمايتي انجام شده بانک جهاني از کشورهاي ضعيف گفت: هر چند ما از همان ابتداي بحران کرونا خيلي سريع وارد عمل شديم اما بسياري از کشورهاي فقير با وجود اين کمک ها داراي مشکلات زيادي هستند و پرداخت بدهي آن ها در کوتاه مدت خيلي محتمل نيست. 

مالپاس به مانند جيورجيوا خواهان تقويت همکاري کشورهاي ثروتمند با کشورهاي فقير شد و افزود: با روابط مالي و تجاري گسترده تر مي توان به کاهش پيامدهاي مخرب کرونا روي اقتصاد جهاني اميدوار بود.