سرمايه‌گذاري خارجي در کرمان پل عبور از تحريم‌ها

تاریخ انتشار : 1399/05/05

کرمان - ايرنا - سرمايه‌گذاري خارجي به عنوان موتور محرکه رشد اقتصادي علاوه بر ارزآوري، اشتغالزايي، ورود تکنولوژي و دانش فني روز دنيا و تعامل ۲ جانبه با ساير کشورها در شرايط کنوني مي‌تواند زمينه عبور از تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران و استان کرمان را فراهم کند.

استان کرمان ظرفيت هاي صنعتي، معدني، کشاورزي و گردشگري بي‌شماري در اختيار دارد و وجود بازار بيش از سه ميليوني و وجود ظرفيت هاي بلقوه توليد محصولات صادراتي ازجمله پسته، خرما، فلزات، مس و فولاد، مي‌تواند براي سرمايه گذاران خارجي جذابيتي ويژه داشته باشد و آنان را براي سرمايه‌گذاري به اين منطقه جذب کند.

استان کرمان طي دولت تدبير و اميد با ارائه ظرفيت‌ها و زيرساخت‌ها و تلاش بخش دولتي و خصوصي توانست يک ميليارد و ۶۵۵ ميليون دلار تفاهم نامه جذب سرمايه‌گذاري خارجي منعقد کند و در اين راستا نمايندگاني از کشورهاي ارمنستان، هند، افغانستان و چين براي ادامه همکاري‌هاي اقتصادي به اين استان سفر کردند که اين امر مي‌تواند در اهداف دولت براي جذب سرمايه‌گذاران، رفع مشکلات ارزي و مبادلات تجاري و جهش توليد حتي در شرايط تحريم‌ها کمک کند و زمينه رفع مشکلات اقتصادي بسياري را فراهم آورد.

معرفي ظرفيت‌هاي گسترده کرمان براي سرمايه‌گذاران خارجي

استاندار کرمان بيان کرد: جذب سرمايه‌گذاري خارجي نيازمند معرفي ظرفيت‌هاي استان کرمان است.

محمد جواد فدايي افزود: کرمان به عنوان پهناورترين استان کشور ۱۱ درصد از مساحت کشور را دارد به‌طوري که وسعت اين استان بيشتر از برخي از کشورهاي آسيايي و اروپايي است.

وي با اشاره به ظرفيت ها و امکانات استان کرمان گفت: پروژه‌هاي بسياري در اين استان وجود دارد که برخي از آنها در دست اجرا قرار دارد و مي‌تواند فرصت خوبي براي همکاري کرمان با کشورهاي خارجي باشد.

استاندار کرمان عنوان کرد: کرمان بهشت معادن ايران نام دارد و سنگ آهن، مس، روي و کروميت مهمترين معادن استان کرمان هستند که سالانه حدود ۹۰ ميليون تن از اين معادن استخراج مي‌شود.

وي ادامه داد: سالانه ۲۷.۵ ميليون تن کنسانتره آهن، ۱۷.۵ ميليون تن گندله، ۲.۴ ميليون تن شمش فولاد در استان کرمان توليد مي‌شود و مهمترين معدن استان کرمان سنگ آهن است که زنجيره کامل توليد آهن در استان کرمان نيز وجود دارد، لذا امکان سرمايه‌گذاري در توليد سنگ آهن در استان کرمان وجود دارد.

فدايي با بيان اينکه مس يکي از ظرفيت‌هاي ديگرحوزه معدني استان کرمان است، تصريح کرد: سالانه به‌طورمتوسط ۳۴۰ هزار تن قطعه مس در استان کرمان توليد مي‌شود و در فرآوري مس مخصوصا کنسانتره مس، ظرفيت هاي زيادي در پهناورترين استان کشور داريم و از سرمايه‌گذاران در اين بخش‌ها استقبال مي‌کنيم.

وي معادن ذغال‌سنگ را يکي ديگر از ظرفيت‌هاي استان کرمان برشمرد و عنوان کرد: در حال مدرن کردن استخراج زغال‌سنگ در استان کرمان هستيم و از افرادي که در اين زمينه به ما کمک کنند، حمايت خواهيم کرد.

استاندار کرمان افزود: معدن روي بسيار خوبي نيز در استان کرمان وجود دارد که در دهه فجر امسال يک کارخانه توليد ۵۰ تني سرب و روي در روز، در استان کرمان کلنگ زني شده است.

وي کشاورزي را از ديگر ظرفيت‌هاي خوب استان کرمان ذکر کرد و افزود: سالانه حدود ۶.۵ ميليون تن محصولات زراعي و باغي در استان کرمان توليد مي‌شود و در برخي از اقلام کشاورزي مانند پسته و خرما، استان کرمان، رتبه اول توليد در کشور را به خود اختصاص داده است.

فدايي با اشاره به ظرفيت‌هاي جنوب استان کرمان گفت: در جنوب استان کرمان تنوع محصولات کشاورزي زيادي داريم به‌طوري که جنوب استان کرمان، هند ايران لقب گرفته است و برخي از محصولات توليدي جنوب استان به خارج از کشور نيز صادر مي‌شود.

وي به ظرفيت‌هاي گردشگري استان کرمان اشاره و تصريح کرد: جاذبه‌هاي فرهنگي، تاريخي و طبيعي زيادي در استان کرمان وجود دارد که مي‌تواند جاذبه خوبي براي سرمايه‌گذاري و همچنين گردشگري باشند.

استانداري کرمان از سرمايه‌گذاران خارجي حمايت مي‌کند

مديرکل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري کرمان گفت: سياست استان کرمان حمايت از سرمايه‌گذاران خارجي و داخلي است و در اين زمينه استانداري کرمان از سرمايه‌گذاران حمايت مي‌کند.

عليار اسکندري نسب افزود: زيرساخت هاي مورد نياز و امکاناتي ازجمله آب، برق و زمين در اختيار سرمايه گذاران خارجي مي گذارد و پيگيري طرح ها تا رسيدن به نتيجه و صدور مجوزها را دنبال مي کند.

وي بيان داشت: صدور تفاهم نامه ها و قراردادها با همکاري اتاق بازرگاني کرمان، ستاد سرمايه گذاري و اداره کل اقتصاد و دارايي در اين استان انجام مي شود.

تصويب يک ميليارد و ۶۵۵ ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي در کرمان

معاون اقتصادي اداره‌کل امور اقتصادي و دارايي استان کرمان گفت: سرمايه‌گذاران خارجي به ۲ صورت سرمايه نقدي و انتقال تکنولوژي و دانش فني سرمايه خود را به استان کرمان مي آورند و ۳۸ طرح با ارزش يک ميليارد و ۶۵۵ ميليون دلار طي دولت تدبير و اميد(سال‌هاي ۹۲ تا ۹۸) مصوب و ۲۸۲ ميليون دلار به اين استان جذب شده که به مرور تا سرانجام رسيدن طرح‌ها، اين سرمايه گذاري ادامه مي‌يابد.

حميد شهسواري افزود: سرمايه گذاري‌هاي خارجي در استان کرمان بيشتر در حوزه طرح‌هاي صنعتي و انرژي‌هاي نو و خورشيدي به صورت عمده توسط کشورهاي آسياي جنوب شرقي و کشورهاي اروپايي انجام گرفته است.

وي تصريح کرد: اجراي طرح هاي سرمايه گذاري خارجي ۲ نمونه ازجمله طرح‌هاي پوششي و غير پوششي بوده که در اين زمينه طرح هاي پوششي در قالب ماده ۶ قانون سرمايه گذاري خارجي پس از دريافت مجوز طرح وارد استان مي شوند.

معاون اقتصادي اداره‌کل امور اقتصادي و دارايي استان کرمان گفت: همکاران ما پس از بازديد سه ماهه طرح‌هاي سرمايه‌گذاري پوششي خارجي، پيشرفت پروژه را بررسي و در قالب خاصي به سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران مستقر در وزارت امور اقتصاد و دارايي اعلام مي‌کنند.

وي اظهار داشت: در طرح هاي غير پوششي نيز خود سرمايه گذار خارجي به صورت مستقيم با طرف ايراني مشارکت و سرمايه گذاري مي‌کند که از اين قبيل طرح ها در استان کرمان نمونه هاي بسياري وجود دارد و در اين زمينه مي توان به طرح هاي خودروسازي اشاره کرد و همچنين در اين خصوص افرادي از کشور افغانستان در صنايع بسته بندي جيرفت سرمايه گذاري کرده‌اند که اين طرح ها نيز به تهران اعلام شده است.

تحريم ها و اهداف دولت براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي

شهسواري با بيان اينکه سرمايه گذاري خارجي طي دولت تدبير و اميد در استان کرمان دوران برجام و پس از آن را شامل مي شود افزود: بسياري از سرمايه گذارهاي خارجي و کشورهاي اروپايي طرح هايي در استان کرمان در زمان برجام اجرا کردند و پس از آن فشار تحريم‌هاي ظالمانه تاثيراتي بر روند اجراي اين طرح ها گذاشت.

وي عنوان کرد: راهکار بخش دولتي استان کرمان براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي، استفاده از ظرفيت ايرانيان و به خصوص کرماني‌هاي مقيم خارج از کشور هدف‌گذاري شده که اين سرمايه‌ها را جهت توسعه و آباداني به استان کرمان جذب مي‌کنيم.

معاون اقتصادي اداره‌کل امور اقتصادي و دارايي استان کرمان گفت: تمامي افراد بايد با همدلي و هم افزايي فضاي کسب و کار استان کرمان که به ميانگين کشوري نزديک شده را بهبود بخشند که فضا را براي سرمايه گذاران داخلي محيا کنيم که با رغبت بيشتر و امن تري سرمايه گذاري کنند و متعاقب آن سرمايه گذار خارجي نيز به استان ورود مي‌کند و پس از آن شاهد شکوفايي صنايع و معادن و انرژي هاي خورشيدي به علت واقع شدن در ذوزنقه طلايي کشور باشيم.

مکانيزم سرمايه‌گذاري خارجي تقويت شود

رييس کميسيون امور زيربنايي و سرمايه‌گذاري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي استان کرمان نيز گفت: در شرايط تحريم کشور نياز مبرمي به ارز دارد که اين امر مي تواند با جذب سرمايه گذاران خارجي محقق شود.

علي نقوي با اشاره به اينکه ارزآوري ريشه برخورد مسالمت آميز بانک مرکزي با صادرکنندگان در شرايط تحريم ها است افزود: مشکلات فروش نفت موجب کاهش ذخاير ارزي کشور شده در حالي که مصارف ارزي ما کاهش نيافته لذا بايد با مکانيزم سرمايه گذاري خارجي را در راستاي کمک به ورود ارز تقويت و سرمايه گذاران را تشويق به ورود به کشور و استان کرمان کرد.

موانع سرمايه‌گذاري خارجي در کرمان

نقوي با بيان اينکه سرمايه گذاري خارجي هم اکنون در کشور وضعيت مطلوبي ندارد عنوان کرد: برخي سازمان ها با وظيفه ذاتي حمايت از سرمايه گذاري خارجي راه اندازي شده اند اما زماني که سرمايه گذار به کشور وارد مي شود در تمامي بخش ها گرفتاري بسياري دارد که بايد رفع شود.

اين فعال اقتصادي و کارشناس سرمايه‌گذاري استان کرمان گفت: برخي از سرمايه گذاران خارجي هم اکنون در استان کرمان فعال هستند و با وجود اينکه همه افراد و مسئولان موافق آن هستند، قوانين ما و بدنه کارشناسي دستگاه ها به صورت حرفه اي نمي توانند با آنان برخورد کنند و مشکل آموزش در اين حوزه وجود دارد.

وي يادآور شد: زيرساخت هاي ما براي سرمايه گذاري خارجي آماده نيست و پس از برجام که تحريم ها کاهش يافت استقبال قابل توجهي از شرکت هاي خارجي شد و سرمايه گذاران بسياري به کشور آمدند اما زيرساخت‌هاي استان آمادگي لازم را نداشت.

نقوي افزود: تمامي مشکلات مجوزها، زيرساخت ها و قوانين دست و پاگير موجب مي شود که سرمايه گذار خارجي به صورت مناسب به استان وارد نشوند و در اين راستا نمي توان نسخه جامعي براي تمامي سرمايه گذاران پيچيد و بايد زيرساخت ها را فراهم و قوانين را در راستاي حمايت از سرمايه گذاران اصلاح کرد.

وي تاکيد کرد: راه اندازي پنجره واحد الکترونيکي با وجود تاکيد مسئولان استان کرمان هنوز به درستي عملياتي نشده و هدف از راه اندازي اين پنجره تسهيل در استعلامات و مجوزهاي سرمايه‌گذاري بوده اما همچنان مدت زيادي صرف صدور مجوز مي‌شود.

همانگونه که گفته شد، با شناسايي نقاط ضعف و قوت جذب سرمايه‌گذاري خارجي و تلاش در جهت رفع موانع و معرفي ظرفيت ها و تقويت زيرساخت ها از هم اکنون مي توان زمينه رشد و شکوفايي اقتصادي استان پهناور کرمان را با جذب اين سرمايه‌گذاري‌ها فراهم کرد.