فرار سرمايه هاي خارجي از ترکيه

تاریخ انتشار : 1399/05/05

همزمان با تشديد تنش هاي ژئوپلتيکي، سرمايه گذاران خارجي در حال بيرون کشيدن پول خود از بازارهاي مالي ترکيه هستند.

به گزارش ايسنا به نقل از وال استريت ژورنال، در شش ماهه نخست امسال سرمايه گذاران خارجي بيش از هفت ميليارد دلار از سرمايه خود را از بازار اوراق هاي مالي ترکيه خارج کرده اند. با توجه به وابستگي بالاي اقتصاد ترکيه به منابع مالي خارجي، اين مساله مي تواند بازار ارز اين کشور را با دردسرهاي تازه اي ايجاد کند. 

در حال حاضر اتباع خارجي تنها مالک پنج درصد اوراق دولتي در ترکيه هستند که اين رقم در مقايسه با رکورد سال ۲۰۱۳ به يک سوم کاهش يافته است. با تشديد تنش هاي ژيوپلتيکي ترکيه با همسايگانش بر سر حفاري ميادين گازي در درياي مديترانه و مساله ليبي، کاهش محسوس نرخ بهره توسط بانک مرکزي و باقي ماندن تورم در محدوده بالاي ۱۰ درصدي، انگيزه سرمايه گذاران خارجي براي سرمايه گذاري در ترکيه کمتر شده است. 

ويکتور اسبازو- کارشناس سرمايه گذاري در موسسه ابردين استاندارد اينوستمنت گفت: ترکيه جاذبه قديمي خود را ديگر براي بسياري از اتباع خارجي ندارد و براي همين آن ها در حال بيرون کشيدن پول هاي خود هستند. 

اقتصاد ترکيه که سال ۲۰۱۸ با شوک ارزي کم سابقه اي مواجه شده بود، بار ديگر به دليل مساله کرونا با بحران مواجه شده و کاهش سفرهاي گردشگري و رکود بخش مسکن به مشکلات ارزي آن دامن زده است. 

در ماه هاي اخير بانک مرکزي مجبور شده است براي جلوگيري از ريزش بيشتر ارزش لير، ده ها ميليارد دلار از ذخاير ارزي خود را به بازار تزريق کند. با وجود اين تلاش ها ارزش لير از ابتداي امسال تاکنون ۱۳ درصد در برابر دلار ريزش داشته است. سرمايه گذاران خارجي نگران ريسک نکول اوراق در اختيار خود هستند و همين باعث شده تمايل کمتري به خريد آن ها داشته باشند. 

پيش بيني مي شود در صورت بروز موج دوم کرونا، ترکيه چاره اي جز تضعيف نرخ برابري لير در مقابل دلار را نداشته باشد.