راهکارهاي رفع انحصار در صدور مجوز در بازار سرمايه

تاریخ انتشار : 1399/05/06

يک عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به دستور سازمان بورس براي  بازنگري در صدور مجوز کارگزاري بر ضرورت رفع انحصار در صدور مجوز تاکيد کرد.

مجتبي توانگر در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: اگرچه هيئت مقررات زدائي، سازمان بورس را مکلف کرده تا دستورالعمل صدور مجوز کارگزاري را بازنگري کند، اما بيم آن مي‌رود، انحصار در صدور مجوز کارگزاري، به لايه‌هاي پنهان دستورالعمل‌ها برود.

وي افزود: براي رفع انحصار در صدور مجوز در بازار سرمايه، اولا بايد توجه داشت که مشکل فقط محدود به کارگزاران نيست و ثانيا چند راهکار وجود دارد؛ يکي از اين راهکارها الزام سازمان بورس و اوراق بهادار به انتشار مجوزهاي صادره، لغو شده، تمديد شده و افراد در صف صدور مجوز به تفکيک نهادهاي مالي است.

نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: الزام سازمان بورس به راه اندازي «سامانه صدور مجوز» که متقاضي بتواند فرآيند درخواست خود را بطور شفاف در تمام مراحل مشاهده کند و همچنين الزام سازمان بورس به مطالعه و شناسايي عوامل محدودکننده ورود بنگاه‌ها به بازار خدمات نهادهاي مالي و حذف آن از ديگر راهکارها در اين زمينه است.

توانگر با تاکيد بر ضرورت الزام سازمان بورس به راه اندازي «سامانه کارمزدهاي رقابتي» نهادهاي مالي براي رقابتي شدن قيمت خدمات در اين بازار، گفت: تسهيل عرضه عمومي نهادهاي مالي سهامي خاص براي بهره مندي عموم از منافع اين نهادها و افزايش شفافيت و تشکيل کميته و شعبه ويژه رسيدگي به شکايات عليه سازمان بورس در هيئت مقررات زدائي و ديوان عدالت اداري از ديگر راهکارهايي‌ است که جلوي انحصار در صدور مجوز در بازار سرمايه را خواهد گرفت.