پرونده دومين ETF دولت در ماه مرداد باز مي شود؟

تاریخ انتشار : 1399/05/06

درحالي که نخستين ETF باقي مانده سهم دولت در سه بانک و سه بيمه عرضه شد و از بازدهي قابل توجهي برخوردار بود، آخرين اخبار حاکي از آن است که دومين ETF که متشکل از شرکت هاي پالايش نفت تبريز، پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت اصفهان و پالايش نفت تهران است، تا آخر ماه جاري عرضه مي شود.

به گزارش ايسنا، نخستين ETF دولت چندي پيش با نماد دارايکم عرضه شد که شامل سهام باقي مانده دولت در سه بانک و دو بيمه بود. در واقع پذيره‌نويسي نخستين صندوق که شامل باقيمانده سهام دولت در بانک‌هاي ملت، تجارت و صادرات ايران و بيمه‌هاي البرز و اتکايي امين مي‌شد، اواسط ارديبهشت آغاز و معامله آن نيز تقريبا يک ماه پس از پديذه‌نويسي تحت نماد دارايکم آغاز شد.

طبق وعده مسئولان قرار است دو صندوق ديگر که يکي شامل صنايع فلزي و خودرو و ديگري شامل چهار شرکت پالايشي مي شود نيز عرضه شود. البته به نظر مي رسد قرعه فال براي دارادوم به نام پالايشي ها شده و چهار شرکت پالايش نفت تبريز، پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت اصفهان و پالايش نفت تهران در اين صندوق جاي مي گيرند.

آنطور که عليرضا صالح-رييس سازمان خصوصي سازي-  در  سايت اين سازمان اعلام کرده است، صندوق دوم نيز که متشکل از سهام دولت در شرکت هاي پالايشي است قرار است مرداد ماه تشکيل و در بورس عرضه شود.  

طبق قانون و مصوبه هيات وزيران مقرر شد سه صندوق سرمايه­ گذاري قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفيف و از طريق پذيره نويسي عمومي تا سقف بيست ميليون ريال براي هر شخص، تشکيل شود. درواقع ويژگي بارز اين واگذاري، بهره ‌مندي کليه ايرانيان از تخفيف ۲۰ درصدي بود. سقف سرمايه گذاري هر شخص حقيقي (هر کد ملي)، ۲۰ ميليون ريال (دو ميليون تومان) تعيين شده بود. پذيره‌ نويسي براي هر فرد داراي کد ملي امکان‌پذير بوده و محدوديت سني براي متقاضيان وجود نداشت. البته هنوز مشخص نيست افرادي که دارايکم را خريداري کردند و از تخفيف برخوردار شدند، در خريد دارادوم نيز از تخفيف برخوردار شوند يا خير.