شروط سرمايه‌گذاري در صنايع اشباع اعلام شد/ نحوه صدور و تمديد جوازهاي کاشي و سراميک

تاریخ انتشار : 1399/05/06

دنياي‌اقتصادمعاون طرح و برنامه وزارت صمت، دستورالعمل صدور و تمديد جوازهاي تاسيس کاشي و سراميک را ابلاغ کرد. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد در سال‌هاي گذشته براي برخي از صنايع ظرفيت‌هاي توليدي و خدماتي زيادي ايجاد شده که نتيجه آن قرار گرفتن آنها در فهرست صنايع اشباع شده بوده است. يکي از اين صنايع اشباع شده که سرمايه‌گذاري در آن بسيار محدود شده بود، کاشي و سراميک است. طبق بررسي‌ها اخيرا درخواست‌هاي متعددي در صنعت کاشي و سراميک واصل شده که معاون طرح و برنامه وزارت صمت را بر آن داشته است تا در راستاي بهبود فضاي کسب‌وکار، صدور و تمديد مجوز براي صنعت کاشي و سراميک را با چند شرط ابلاغ کند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد يکي از پيش‌نيازهاي اصلي در ارزيابي هر طرح سرمايه‌گذاري براي راه‌اندازي يک کسب‌و کار، سنجش وضعيت کسب‌و کارهاي موجود در آن حوزه و ميزان عرضه کنوني آن کالا يا خدمت خاص با توجه به نياز بازار است. اگر چه اين روزها راه‌اندازي کسب‌و کار و سرمايه‌گذاري در ايران با چالش‌هايي مواجه است، اما اطلاعات از وضعيت حوزه‌هايي که جذابيت بيشتري براي سرمايه‌گذاري داشته يا در مقابل از حيث عرضه کنوني بازار در وضعيت اشباع به سر مي‌برند، نشان مي‌دهد تقاضا براي برخي از صنايع اشباع بالا گرفته است.  معاونت برنامه‌ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار گزارشي در ابتداي سال ۹۹ به معرفي فهرستي از کالاها و خدمات پرداخته که با توجه به ميزان عرضه داخلي نسبت به تقاضاي موجود، اشباع شده محسوب مي‌شوند. بنا به اعلام اين معاونت در برخي از رشته فعاليت‌ها، ظرفيت‌هاي ايجاد شده از نياز کشور بيشتر بوده و سبب شده تا برخي واحدها در حداکثر ظرفيت فعاليت نکنند. به اعتقاد تحليلگران ،گرچه توسعه صادرات مي‌تواند رافع اين مشکل باشد، اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسيل صادرات، کيفيت محصولات توليدي، رقابت در بازارها و از موانع عملياتي شدن اين مهم است. در همين راستا اواسط تير امسال هم مديرکل دفتر امور طرح‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت از معرفي صنايع اشباع به سرمايه‌گذاران خبر داد و گفت: صنايع اشباع را مشخص و به صورت رسمي اعلام کرديم. به سرمايه‌گذاران توصيه مي‌کنيم وارد اين صنايع نشوند. هادي تاکيد کرد: به دنبال ممنوعيت براي عدم صدور جواز براي صنايع اشباع نيستيم، ولي همه استان‌ها به سرمايه‌گذاران جديد توصيه کنند که وارد اين صنايع نشوند و ما هم در تخصيص تسهيلات و ... از اين صنايع حمايت نخواهيم کرد. بايد سرمايه‌گذاران را به طرف صنايع اولويت‌دار و پيشران کشور سوق داد. به اعتقاد مديرکل دفتر امور طرح‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان‌ها بايد تلاش کنند سرمايه‌گذاران جديد به جاي آنکه کار خود را از نقطه صفر شروع کنند به طرف واحدهاي تعطيل يا طرح‌هاي نيمه‌تمام بروند تا در زمان و سرمايه دچار، اتلاف نشويم. اما در تازه‌ترين خبرها سعيد زرندي، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نحوه صدور و تمديد جوازهاي تاسيس کاشي و سراميک که در فهرست صنايع اشباع‌شده قرار دارد را ابلاغ کرد. در اين نامه آمده است: پيرو نامه ۲۷ دي ۱۳۹۶ در خصوص نحوه صدور و تمديد جوازهاي تاسيس کاشي و سراميک، به اطلاع مي‌رساند به دليل ظرفيت‌سازي‌هاي صورت گرفته در اين صنعت، سرمايه‌گذاري جديد در اين زمينه توصيه نمي‌شود و هدايت متقاضيان سرمايه‌گذاري در صنعت مذکور به رشته فعاليت‌‌هاي پيشران و داراي اولويت مورد تاکيد است. همچنين در راستاي بهبود فضاي کسب‌وکار و کاهش مکاتبات غيرضروري، صدور و تمديد مجوزهاي ياد شده با شرايط زير و بدون نياز به استعلام از ستاد وزارتخانه به آن سازمان تفويض مي‌شود.

۱- حداقل ظرفيت اقتصادي طرح‌هاي جديد، سالانه ۳ ميليون مترمربع تعيين مي‌شود.

۲- در خصوص امکان تامين زمين و آب مورد نياز طرح، متناسب با ظرفيت توليد، قبل از صدور جواز تاسيس اطمينان حاصل شود.

۳- تمديد جوازهاي تاسيس، صرفا براي طرح‌هايي که سالانه حداقل ۲۰ درصد پيشرفت فيزيکي دارند، امکان‌پذير است.

۴- با توجه به اشباع بودن بازار داخلي کاشي و سراميک، حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در اين زمينه، صرفا براي مقاصد صادراتي و «مشخصا طرح توسعه واحدهاي فعالي که متوسط آمار توليد سالانه آنها بيش از ۷۰ درصد ظرفيت مندرج در پروانه بهره‌برداري بوده و مستندات ارائه شده از سوي مجري، بيانگر صادرات بيش از ۵۰ درصد محصولات توليدي است»، با تاييد مستندات مربوط به سامانه هماهنگ، قابل بررسي است؛ بنابراين براي ساير موارد که فاقد ويژگي‌هاي اخير باشد، ضرورت دارد عبارت زير در جواز تاسيس و کليه تمديدهاي بعدي درج شود: منابع ارزي و ريالي طرح از محل آورده سرمايه‌گذاري تامين مي‌شود و اين وزارتخانه و واحدهاي تحت پوشش، هيچ‌گونه تعهدي در خصوص تامين تسهيلات و حمايت‌هاي دولتي نخواهند داشت.