فروش ۴۴ هزار ميليارد ريال اوراق بدهي

تاریخ انتشار : 1399/05/08

تهران - ايرنا - بانک مرکزي در اطلاعيه‌اي نتيجه حراج اوراق بدهي دولتي را اعلام کرد و خبر از فروش ۴۴ هزار ميليارد طي اين حراج و همچنين فروش اين اوراق از طريق بورس در هفته جاري داد.

به گزارش ايرنا و به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، در نهمين مرحله از اين حراج  اوراق بدهي دولتي، ۱۰ بانک و صندوق سرمايه‌گذاري سفارش‌هاي خود را در مجموع به ارزش ۷۳.۷ هزار ميليارد ريال ثبت کردند، که از اين ميان 
وزارت امور اقتصادي و دارايي با فروش ۱۱.۸ هزار ميليارد ريال اوراق «اراد۴۱» با نرخ بازده تا سررسيد ۱۸.۹ درصد، ۲۸۵ ميليارد ريال اوراق «اراد۴۲» با نرخ بازده تا سررسيد ۱۹.۹ درصد و ۴۷۰ ميليارد ريال اوراق «اراد۴۳» با نرخ بازده تا سررسيد ۲۰.۷ درصد (در مجموع ۱۲.۶ هزار ميليارد ريال) موافقت کرد.

به علاوه، سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي در فرآيند خارج از حراج و از طريق بورس، حدود ۴.۴ هزار ميليارد ريال اوراق «اراد۴۰» را با نرخ بازده تا سررسيد ۲۰.۹ درصد و همچنين ۱۷.۳ هزار ميليارد ريال اوراق «اراد۴۱»، ۶ هزار ميليارد ريال اوراق «اراد۴۲» و ۳.۸ هزار ميليارد ريال اوراق «اراد۴۳» را در نرخ‌هاي کشف شده در حراج خريداري کردند.

بر اين اساس در مجموع، ۴۴ هزار ميليارد ريال اوراق بدهي دولت در روز سه‌شنبه ۷ مردادماه توسط بانک‌ها، نهادهاي مالي و ساير سرمايه‌گذاران خريداري شد.

طبق اطلاع کارگزاري بانک مرکزي مرحله دهم حراج اوراق بدهي دولتي جهت فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباري غيربانکي، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، شرکت‌هاي بيمه‌اي و شرکت‌هاي تأمين سرمايه،  روز سه‌شنبه ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹ اجرا مي شود.