جذاب‌ترين حوزه سرمايه‌گذاري براي خارجي‌ها کجاست؟

تاریخ انتشار : 1399/05/12

مديرکل اقتصادي و دارايي استان مرکزي گفت: مهمترين سهم بخش هاي عمده اقتصادي از کل سرمايه‌گذاري خارجي در استان مرکزي شامل انرژي، صنعت و معدن، کشاورزي، ساختمان و گردشگري است که بخش‌ انرژي با جلب سرمايه خارجي مصوب بالغ بر يک ميليارد و ۶۶۸ ميليون دلار بالاترين و بخش گردشگري با جلب سرمايه مصوب دو ميليون و۵۵۰ هزار دلار پايين ترين رتبه در بين ساير بخش‌هاي اقتصادي استان مرکزي را به خود اختصاص داده‌اند.

حسن ميرزاخاني در گفت و گو با ايسنا، اظهار کرد: استان مرکزي همواره با وجود پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي گسترده در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، ميزبان سرمايه‌گذاران خارجي بوده به طوري که تاکنون ۵۷ طرح خارجي به ارزش سه ميليارد و ۲۹ ميليون دلار موفق به اخذ مجوز سرمايه گذاري در استان از وزارت امور اقتصادي و دارايي شده اند. اين طرح ها از کشورهايي چون ترکيه، انگليس، فرانسه، افغانستان، آلمان، هند، اسپانيا، ايتاليا، سوئيس، هلند، اتريش، کره جنوبي، دانمارک، امارات، عربستان، بحرين، چين، ايرلند و ايرانيان مقيم خارج با محوريت صنعت، ساختمان، کشاورزي و انرژي هستند.

وي افزود: در مجموع، رقمي معادل ۳۸۳ ميليون دلار سرمايه جذب و بکارگيري شده است. در اين ميان، ۲۹ طرح متعلق به سرمايه‌گذاراني از کشورهاي آسيايي، ۲۴ طرح متعلق به سرمايه‌گذاران کشورهاي اروپايي و چهار طرح نيز متعلق به ايرانيان مقيم خارج از کشور است.

مديرکل اقتصاد و دارايي استان مرکزي تصريح کرد: استان مرکزي طي سال ۱۳۹۸ ميزبان شش طرح سرمايه‌گذاري خارجي مصوب جديد در مجموع به ارزش يک ميليارد و ۵۵۰ ميليون دلار در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي بوده که تصويب اين حجم سرمايه‌گذاري خارجي براي استان مرکزي تنها در يک سال، تاکنون بي سابقه است.

ميرزاخاني اضافه کرد: در سال جاري نيز دو طرح سرمايه گذاري خارجي جديد در زمينه‌هاي توليد محصولات آرايشي و بهداشتي و توليد انواع داروهاي انساني از کشورهاي عراق و افغانستان متقاضي اخذ مجوز سرمايه گذاري از وزارت امور اقتصادي و دارايي بوده اند که پس از بررسي و پيگيري هاي مستمر مرکز خدمات سرمايه گذاري استان، در حال حاضر فعال هستند.

ميرزاخاني با اشاره به ميزان طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در شهرستان‌هاي استان مرکزي اضافه کرد: عمده طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي در استان مرکزي در شهرستان‌هاي آشتيان، اراک، زرنديه، دليجان، ساوه، محلات، خمين و شازند است که شهرستان ساوه با ۲۶ طرح به ارزش بالغ بر دو ميليارد و ۴۴۵ ميليون دلار بيشترين و شهرستان شازند با يک طرح به ارزش بالغ بر چهار ميليون دلار کمترين حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب را به خود اختصاص داده‌اند. شهرستان اراک نيز به عنوان مرکز استان در مجموع ۱۲ طرح به ارزش بالغ بر ۳۲۹ ميليون دلار را جلب کرده و رتبه دوم در بين ساير شهرستان هاي استان را به خود اختصاص داده است.

وي ادامه داد: کسب رتبه برتر کشور در جلب سرمايه خارجي و دريافت تقديرنامه از وزير امور اقتصادي و دارايي، معرفي۳۱ عنوان  فرصت سرمايه گذاري استان مرکزي به دو زبان فارسي و انگليسي بر اساس پتانسيل‌هاي استان جهت استفاده سرمايه گذاران و انعکاس از پورتال هاي سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران و مرکز خدمات سرمايه گذاري استان مرکزي جهت بازاريابي بين المللي، نظارت و راهبري ۵۷ طرح سرمايه‌گذاري داراي مجوز رسمي سرمايه گذاري خارجي در استان با اعزام تيم کارشناسي مرکز خدمات سرمايه گذاري استان به واحدهاي توليدي و پايش روند اجراي آن طرح ها در استان، ميزباني از هيات‌ها و اشخاص سرمايه‌گذار خارجي در استان مرکزي و... از جمله دستاوردها در اين حوزه بوده است.

مديرکل اقتصاد و دارايي استان مرکزي، مهمترين موانع سرمايه‌گذاري در استان مرکزي را  نوساني بودن شاخص هاي اقتصاد کلان از جمله نرخ ارز و شاخص تورم، رتبه نامناسب ايران در ريسک سرمايه‌گذاري، رتبه نامناسب ايران در شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهاني، استمرار تحريم‌هاي بين‌المللي، تعدد قوانين و مقررات و مشکل نقدينگي واحدهاي توليدي عنوان کرد و گفت: دشواري بازار فروش محصولات به علت رکود، مسائل و مشکلات گمرکي واحدهاي توليدي، نحوه قيمت گذاري برخي محصولات توسط دولت، وجود بروکراسي اداري و اطاله امور متقاضيان سرمايه‌گذاري خارجي، وجود برخي مشکلات زيرساختي از جمله عدم ارائه بموقع زمين مناسب جهت پيشنهاد به سرمايه‌گذاران خارجي که به اين استان مراجعه مي‌کنند، کمبودهاي بودجه‌اي که به مشکل تأمين زيرساختها منجر مي‌شود، مشکل آب مورد نياز بخش صنعت، دشواري در ورود سرمايه‌ خارجي و تأمين مالي پروژه و مشکل تأمين مواد اوليه از ديگر مشکلات مربوط به اين حوزه است.

ميرزاخاني در خصوص برنامه هاي در دست اقدام بيان کرد: پايش تحقق سرمايه هاي خارجي وارده به استان بر اساس مجوزهاي سرمايه گذاري خارجي صادره استان مرکزي جهت ثبت رسمي در دفاتر سرمايه‌گذاري، جلب و جذب سرمايه‌گذاران خارجي جديد در بخش‌هاي مختلف اقتصادي استان با برگزاري نشست‌هاي کارشناسي و مديريتي، نگهداشت سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي موجود در سطح استان با همکاري دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط استاني، پيگيري و رفع مشکل تخصيص ارز و ثبت سفارشات متقاضيان سرمايه‌گذاري در استان مرکزي، پيگيري و رفع مشکل تأمين مواد اوليه طرح هاي سرمايه ‌گذاري خارجي فعال در سطح استان، حمايت ويژه از پروژه‌هاي در حال اجرا جهت رسيدن به مرحله بهره برداري، پيگيري موانع و مشکلات پروژه‌هاي نيمه فعال يا در حال گسترش از جمله اين برنامه هاست.

وي افزود: همچينين شناسايي پروژه‌هاي داراي سرمايه‌گذار خارجي و  فاقد مجوز سرمايه‌گذاري و تشويق و حمايت به اخذ مجوز مربوطه، برگزاري کلينيک سيار سرمايه گذاري خارجي در محل شهرک‌هاي صنعتي به منظور تسهيل و تسريع امور سرمايه‌گذاري، بازديد ادواري از طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي استان به منظور بررسي موانع و مشکلات و پيگيري‌هاي لازم و هدايت سرمايه‌گذاري هاي خارجي جديد به مناطق کمتر توسعه يافته استان مرکزي از ديگر برنامه هاي در دستور کار اين حوزه است.