آغاز رسمي معاملات شرکت هاي سرمايه گذاري استاني در بورس

تاریخ انتشار : 1399/05/19

بورس اوراق بهادار تهران از پذيرش و درج نماد شرکت سرمايه گذاري استاني خراسان جنوبي خبر داد و اعلام کرد : با اين اتفاق معاملات اين شرکت ها در بورس تهران از فردا يکشنبه ۱۹ مرداد ماه رسما آغاز مي شود.

به گزارش ايبِنا، همزمان با ايام مبارک عيد ولايت، و از فردا يکشنبه ۱۹ مرداد ماه ۹۹ و با آغاز معاملات شرکت سرمايه گذاري استان خراسان جنوبي،   معامله سهام اين شرکت ها در بورس تهران وارد گام اجرايي شد.

در اطلاعيه بورس تهران آمده است که  از روز فردا يکشنبه ۱۹ مرداد ماه ۹۹ نماد معاملاتي شرکت سرمايه گذاري استان خراسان جنوبي براي اولين بار پس از پذيرش و درج نام شرکت در فهرست شرکتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به عنوان اولين شرکت سرمايه گذاري استاني و پانصد و چهل و هفتمين شرکت در فهرست نرخ هاي بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران گروه «سرمايه گذاري ها» و بخش «ساير واسطه گري هاي مالي» با کد صنعت ۵۶۹۹ و در نماد «وسخراج، Vasekhoraj » درج و نماد آن آماده انجام معامله خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، پس از ابلاغ سياست هاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري و موافقت ايشان با توزيع سهام شرکت هاي صدر اصل قانون اساسي با هدف «تأمين عدالت اجتماعي» و گسترش سهم مالکيت هاي مردمي در اقتصاد، طرح توزيع «سهام عدالت» آغاز و از آن پس به عنوان يکي از موضوعات اساسي و مورد توجه قانون «اجراي سياست هاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي» قرار گرفته است.   مطابق مواد (۳۴ تا ۳۸) اصل ۴۴ قانون اساسي، دولت مجاز گرديده است در اجراي سياست گسترش و مالکيت عمومي با هدف تأمين عدالت اجتماعي، تا چهل درصد (۴۰ درصد) از مجموع ارزش سهام بنگاه هاي قابل واگذاري را به شش ( ۶ ) دهک پايين درآمدي جامعه واگذار نمايد.

شايان ذکر است آزادسازي سهام عدالت در ۹ اردبيهشت‌ماه با ابلاغ مقام معظم رهبري اجرايي شد و از روز ۱۰ ارديبهشت تا هشتم خرداد ماه به سهامداران فرصت داده شد تا چنانچه به دنبال انتخاب روش مديريت مستقيم هستند و مي‌خواهند مالکيت و مديريت سهام خود را بشکل مستقيم و بدون واسطه در اختيار بگيرند، با ورود به سامانه www.samanese.ir نسبت به اين امر اقدام کنند.

مزاياي شرکت هاي سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت

گفتني است، ستاد آزادسازي سهام عدالت پس از تشکيل ۳۰ شرکت سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت، افزايش سرمايه اين شرکت ها را در دستور کار خود قرار داده و افرادي که روش غير مستقيم را برگزيده اند، سهام دار شرکت سرمايه گذاري استاني زمان ثبت نام سهام عدالت، محسوب مي‌شوند. اين شرکت ها، مطابق قانون تجارت مديريت مي شوند و مديران آنها در راستاي صيانت از  منافع سهامداران مي توانند در پروژه هاي ملي و بين المللي برنامه ريزي و مشارکت کنند. همچنين پرتفوي اين شرکت ها از بهترين شرکت هاي پذيرفته شده در بازارسرمايه  کشور است که داراي تنوع در سبد سرمايه گذاري ها مي باشند. از ديگر مزاياي اين شرکت هاي سرمايه گذاري استاني، مي توان به حضور غيرمستقيم مردم در بورس و بهره برداري بهينه از مواهب بازار سرمايه اشاره کرد.

تخصيص کارت اعتباري

سهامداران کليه شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني بايستي به اين نکته توجه داشته باشند که بر اساس هماهنگي‌هاي انجام شده در سطح مديريت عالي بانک ملي ايران، ارزش دارايي سهام هر شخص مبناي تخصيص کارت اعتباري قرار مي‌گيرد که با دريافت اطلاعات مزبور از سپرده‌گذاري مرکزي و تسويه وجوه، کارت اعتباري به پشتوانه دارايي سهام هر شخص تخصيص داده شده و سهام شرکت سرمايه‌گذاري استاني در وثيقه بانک ملي قرار مي‌گيرد. به عبارت ديگر، هم‌زمان با مالکيت سهام شرکت سرمايه‌گذاري استاني و منتفع شدن از افزايش ارزش آن در بازار سرمايه، امکان دريافت اعتبار در قالب کارت اعتباري از بانک ملي ايران نيز مهيا شده است.

به مديران ساير شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني پيشنهاد مي شود، جهت منتفع شدن هرچه زودتر سهام داران خود از مزاياي پذيرش شرکت سرمايه‌گذاري استاني مربوطه در بورس تهران، هر چه سريع‌تر نسبت به ثبت افزايش سرمايه جديد اقدام نموده و با ارائه صورت‌هاي مالي  حسابرسي شده دوره منتهي به۱۵ مرداد ماه ۹۹ به بورس تهران، زمينه پذيرش و درج هر چه سريع‌تر اين شرکت‌ها مهيا کنند.

لازم به توضيح است که کليه هماهنگي‌هاي لازم در سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس تهران جهت پذيرش هر چه سريع‌تر اين شرکت‌ها انجام شده و با ارائه مستند ثبت افزايش سرمايه و صورت‌هاي مالي مذکور، پذيرش اين شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تهران در اسرع وقت انجام مي‌شود.

ترکيب پرتفوي سهام شرکت سرمايه‌گذاري استاني خراسان جنوبي

اين گزارش مي افزايد : ترکيب پرتفوي سهام شرکت سرمايه‌گذاري استاني خراسان جنوبي مشتمل بر سهام شرکت‌هاي ارزنده فلزات اساسي، بانکي،   پالايشگاهي، خودروسازي و ... است که ارزش آنها در تاريخ يک تير ماه ۹۹ مبناي سرمايه جديد شرکت بوده و افزايش قيمت سهام شرکت‌هاي موجود در پرتفوي شرکت تا اين تاريخ به بيش از ده هزار ميليارد تومان رسيده است.