وصول ۱۶ هزار ميليارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکي

تاریخ انتشار : 1399/05/19

رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: مسئله ارز فقط اقتصادي نيست و مسئله‌اي امنيتي، سياسي و اقتصادي است و نهادهاي امنيتي نيز بايد در اين زمينه همکاري کنند.

به گزارش ايلنا و به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، وي درباره مديريت بازار ارز گفت: سال ۹۷ التهابات وحشتناکي در بازار ارز ايجاد شد که آن را مديريت کرديم و شرايط خوبي را تا آبان ۹۸ داشتيم و ثبات خوبي را شاهد بوديم که در نتيجه آن تورم نزولي شد. اکنون نيز تيم بانک مرکزي همان تيم است و قادريم ثبات را به بازار بازگردانيم.

دکتر همتي با بيان اينکه از آبان ۹۸ چند اتفاق افتاد که سيستم را به هم زد، افزود: حوادث آبان ماه انتظارات منفي را در جامعه ايجاد کرد و اگر به نمودار ارز دقت کنيد نمودار ارز از آبان ۹۸ شروع به بالا رفتن مي‌کند.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: پس از اين اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت مي‌کرديم که با شيوع ويروس کرونا مواجه شديم و سيستم تجاري و اقتصادي کشور به هم خورد چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزي حاصل از صادرات کاهش يافت. 

دکتر همتي تاکيد کرد: البته در افزايش نرخ ارز در اين اواخر همانطور که مقام معظم رهبري نيز فرمودند، مسائل سياسي و امنيتي نيز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتري داشتند اما ما تلاش کرديم تا بازار را کنترل کنيم و اقدامات جدي را در اين زمينه شروع کرده‌ايم که نتيجه آن مشخص خواهد شد.

رئيس شوراي پول و اعتبار تصريح کرد: اقداماتي در حال انجام است که هر روز قيمت ارز وابسته به يکسري موارد نباشد؛ بر اين اساس جلوي يک سري رانت‌ها، تخلفات و بي‌نظمي‌ها را گرفته‌ايم و با قدرت پيش مي‌رويم.

وي با تاکيد بر اينکه نرخ واقعي ارز رقمي بسيار پايين‌تر از قيمت فعلي آن در بازار است، گفت: نرخ دلار در اقتصاد ما تبديل به شاخص مهمي شده اما اين موضوع درست مي‌شود و همه ابزارها را به کار مي‌بريم تا اين نرخ را تعديل کنيم.

دکتر همتي خاطرنشان کرد: در اين راه تلاش بانک مرکزي کافي نيست و بسياري از بخش‌هاي ديگر مانند بخش تجاري، بخش مالي و قوه قضاييه بايد کمک کنند که همکاري‌هايي نيز انجام شده که از آنها تشکر مي‌کنيم.

رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: مسئله ارز فقط اقتصادي نيست و مسئله‌اي امنيتي، سياسي و اقتصادي است و نهادهاي امنيتي نيز بايد در اين زمينه همکاري کنند.

وي با بيان اينکه اخلالگران بازار ارز از کشورهاي حاشيه حمايت مي‌شوند، تصريح کرد: از قوه قضاييه به ما اطلاع دادند که تعدادي  از ۲۵۰ نفري که اسامي آنها را داده‌ايم را بازداشت کرده‌اند و اين‌ها اخلالگراني حرفه‌اي هستند که حتي يک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند. اگر شرايط فعلي نبود بانک مرکزي کار خود را انجام مي‌داد اما شرايط شرايطي است که آنهايي که مي‌خواهند کشور را به هم بزنند از همه ابزارهايشان استفاده مي‌کنند.

دکتر همتي در پاسخ به اين شبهه که دولت خود قيمت ارز را براي درآمدزايي بالا برده است، گفت: دولت هنوز ارزي که مصرف مي‌کند با قيمت ۴۲۰۰ تومان است و حتي بخشي از ارزهاي بانک مرکزي را با مجوز قانوني با قيمت ۴۲۰۰ تومان براي اين منظور صرف کرده است، بنابراين افزايش قيمت ارز تاثيري در درآمدهاي دولت ندارد.

وي ادامه داد: رئيس جمهوري دنبال کنترل نرخ ارز است و به هيچ عنوان چنين کاري نخواهد کرد. مگر مي‌توان ۸۵ ميليون نفر را به خاطر درآمدزايي نابود کرد؟ درآمد در مقايسه با نرخ ارز اصلاً اهميتي ندارد چراکه وقتي نرخ ارز بالا برود کشور نابود مي‌شود.

رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: به مردم اطمينان مي‌دهم که اصلا چنين چيزي وجود ندارد و اگر بتوانيم نرخ ارز را پايين بياوريم که در روزهاي آينده انشاالله اين اتفاق خواهد افتاد، نشان خواهيم داد که دولت چنين هدفي ندارد.

وي با بيان اينکه ۲۷ ميليارد دلار ارز مربوط به دو سال گذشته در اختيار صادرکنندگان است، يادآور شد: ۲۵۰ نفري که اسامي آنها داده شده توليدکننده نبودند و يک دلار هم ارز نياورده بودند اينها کساني بودند که بايد با آنها برخورد مي شد. اما بقيه بخشي توليدکننده و برخي شرکت‌هايي هستند که درصدي از ارز خود را آورده‌اند، بنابراين تلاش کنيم که با آنها مدارا کنيم، اکنون نيز با آنها در حال مذاکره هستيم و هرکدام آمادگي داشته باشند که ارز خود را بياورند، استقبال مي‌کنيم.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: طي همين ۱۰ روزي که مهلت داده بوديم ۲.۵ ميليارد دلار ارز وارد سامانه نيما شده و براي واردات از اين طريق تامين ارز شده است که اين کار حتماً به آرامش بازار کمک مي‌کند و بخش زيادي از کالاهايي که در گمرک بود، ترخيص خواهد شد.

وي ادامه داد: ثبات در بازار ايجاد شده و هنگامي که وارد ثبات مي‌شويم روند پايين آوردن نرخ ارز را آغاز مي‌کنيم. اگر نرخ ارز پايين بيايد، قيمت کالاها نيز در ميان مدت پايين خواهد آمد.

دکتر همتي در بخش ديگري از سخنانش درباره اقدامات بانک مرکزي براي مقابله با اختلاس‌هاي بانکي تاکيد کرد: قوه قضاييه خوب برخورد مي کند، ظرف همين چند ماه گذشته جناب آقاي رئيسي اقدامات بسيار خوبي را انجام داده‌اند و نزديک به ۱۶ هزار ميليارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکي را وصول کرده‌ايم.

وي درباره پرداخت تسهيلات خرد نيز گفت: خواهش ما از مديران بانک‌ها اين است که به مردم سخت‌گيري نکنند، به خصوص طبقاتي که وام‌هاي خرد درخواست دارند را با حداقل ضمانت پرداخت کنند و تنها مطمئن باشند که پول بانک برمي‌گردد. در همين زمينه سامانه ارتباطي با شماره ۲۷۰۶ از هفته آينده راه‌اندازي مي‌شود که بانک مرکزي در اين زمينه پاسخگو خواهد بود.

وي با اشاره به تلاش بانک مرکزي براي بازگشت ارزهاي خارج از کشور گفت: کشورهاي ديگر تحت تاثير آمريکا سنگ‌اندازي مي‌کنند اما اقداماتي را انجام داده‌ايم و در برخي نقاط گشايش‌هايي صورت گرفته، در برخي موارد نيز در حال تلاش هستيم اما در مجموع وضعيت خوبي داريم.

رئيس کل بانک مرکزي درباره حذف چهار صفر از پول ملي نيز گفت: حذف چهار صفر در مجلس جديد نيز در حال پيگيري است اما بانک مرکزي در اسکناس‌هاي جديدي که چاپ مي‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ مي‌کند تا به نوعي نشانه دوران گذار باشد.