آشنايي مردم با بازار بورس موجب هدايت سرمايه ها به سمت جهش توليد

تاریخ انتشار : 1399/05/20

حسين مهري:اقبال عموم مردم به بورس و ورود به بازار سرمايه بيشتر شده و افراد درحال آشنايي بااين بازار هستن وفرهنگ سازي واطلاع رساني ميتواند به اين بازار تعميق دهد و سرمايه ها را بسمت جهش توليد هدايت کند.

به گزارش ايبِنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني بانک صنعت و معدن، دکتر مهري درخصوص شرايط اين روزهاي بازار سرمايه گفت: خوشبختانه ما امسال و سال گذشته شاهد تحولاتي در بازار سرمايه بوديم، هم از جهت کمي و هم از جهت کيفي و هم از جهت تنوع محصول مي بينيم که سبدها و محصولات مختلفي تعريف مي شود؛  بازار عمق پيدا کرده و تازه به اين بازار توجه مي شود زيرا مي تواند تأمين مالي براي واحد هاي صنعتي، توليدي و حتي استارت آپ ها که اميد به شرکت هاي دانش بنيان بسته اند، انجام دهد.

وي افزود: از نظر بنده رشد بازار سرمايه درآينده به صورت قبل نخواهد بود چون در چندماه اخير جهش بالايي رخ داده و اين جهش شايد در آن مقطع لازم بوده ولي از اين به بعد رشد شرکتها، رشدهاي مقطعي خواهند بود و اغلب سهام ها به تدريج وارد مرحله اصلاح خواهند شد و به سمت واقعي شدن پيش خواهند رفت.

دکتر مهري يادآور شد: شرکت هايي که تا به حال تمايلي براي ورود به بازار سرمايه و بورس نداشتند، در حال حاضر نه تنها علاقه مند شدند بلکه تمايل دارند تا سريع تر بتوانند مراحل را طي کنند و به بازار سرمايه وارد شوند اين اتفاق به خودي خود براي کشور اتفاق خوبي است چراکه در اکثر کشورهاي توسعه يافته دنيا بازار سرمايه، بازار پر رونقي است و برخي از شرکت هاي دانش بنيان در همان کشورها ارزش بسيار بالايي در بورس دارند و خوشبختانه ما هم در کشورمان کم کم به اين سمت در حال حرکت هستيم و بازار سرمايه محل مناسبي براي تامين سرمايه واحدهاي توليدي خواهد بود.

دکتر مهري درخصوص عملکرد بانک صنعت و معدن نيز افزود: ما سال گذشته وضعيت نسبتاً مناسبي داشتيم و شاخص هايمان در اکثر موارد رشد خوبي کردند و خوشبختانه بالاي ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرديم  به طور مثال در بحث پرداخت  تسهيلات در ۴ ماهه ابتداي سال با وجود اينکه در فروردين و ارديبهشت سال جاري همه جا به دليل شيوع ويروس کرونا تعطيل شده بود ولي ما در پرداخت ها ۴۷ درصد رشد داشتيم و سعي کرديم بانک صنعت و معدن تعطيل نباشد و معتقد بوديم که بايد در اين شرايط حمايت بيشتري از صنعت و معدن کشور داشته باشيم تا با مشکل روبه رو نشوند.  

مديرعامل بانک صنعت و معدن تصريح کرد: از ابتداي سال تمرکزمان در بانک صنعت و معدن بر روي بحث سرمايه در گردش واحدها و توليد محصولات مرتبط با کرونا بود که خوشبختانه ۶۳۰۰  هزار ميليارد ريال در اين حوزه پرداخت تسهيلات داشتيم و اين نويد را مي دهيم که اين روند تا پايان سال ادامه خواهد داشت و اميدواريم که بتوانيم حمايت جدي تري در اين شرايط سخت داشته باشيم.

وي تأکيد کرد: اولويت اول ما در پرداخت ها، تأمين سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي و معدني است. دومين اولويتي که ما در سال ۹۹  براي خودمان تعريف کرديم، طرح هاي نيمه تمامي است که پيشرفت بالاي ۸۰  درصد دارند و۷۰  طرح را هدف گذاري کرده ايم تا امسال تأمين اعتبار کرده و حمايت کنيم که به بهره برداري برسند.

وي ادامه داد: بعد از آن طرح هاي توسعه اي که زنجيره را تکميل مي کند و ارزش افزوده ايجاد مي کند در اولويت است و در آخر طرح هاي صادرات محور و اشتغال زا مطرح هستند. اين ها سياست ها و اولويت هايي است که در بانک صنعت و معدن دنبال مي شود و طبيعتاً بانکداري ديجيتال يکي از اهداف استراتژيک و يکي از ابرپروژه هاي بانک صنعت و معدن است که در اين حوزه مفتخر به کسب رتبه دوم در بين ساير بانک ها بوديم.

دکتر مهري همچنين در ادامه اين گفتگو درباره عرضه و واگذاري شرکت هاي زيرمجموعه طبق دستور اخير رييس جمهور اذعان داشت: يکي از اقداماتي که ما در سال گذشته انجام داديم واگذاري شرکت هاي بورسي و غير بورسي و همچنين اموال و املاک مازاد بانک بود و موفق شديم از ابتداي سال ۹۸  تاکنون سهام شرکت سيمان مازندران شرکت توسعه صنعت و تجارت و صندوق مالي تکنولوژي را واگذار کنيم و از شرکتهاي وابسته نظير نخ خمين و شرکت لاستيک پارس و کاغذ کارون خارج شويم.

وي عنوان داشت: مجموع فروش اموال و املاک تمليکي بانک از سال ۱۳۹۴ تا پايان سه ماهه اول سال جاري حدود ۴۸۰۰ ميليارد ريال بود که از اين ميزان بيش از ۳۰۰۰ ميليارد ريال يعني ۶۳ درصد آن مربوط به ۱۵ ماه منتهي به پايان خرداد ماه سال۹۹ بوده و اميدواريم شتابي که در فروش اموال مازاد از سال گذشته ايجاد شده است در سال جاري نيز ادامه يابد.

دکتر مهري اظهار داشت: در سال گذشته دارايي هاي بانک را هفت نوبت آگهي کرديم و حجم بالايي از اموال تمليکي را واگذار کرديم امسال هم اين روند ادامه دارد و پس از آن شرکتي براي واگذاري نداريم. سياست هاي دولت سياست هاي درستي است و ما نبايد بنگاه داري کنيم و نيز به دنبال اين هستيم که از شرکت هايي مانند فولاد بافق و صنايع شيميايي ايران با نماد شيران و سرمايه گذاري آتيه دماوند با نماد واتي خارج شويم که براي واگذاري آنها چندين بار آگهي شده و واگذار خواهند شد تا اين منابع در راستاي تقويت قدرت تسهيلات دهي به بخش توليد قرار بگيرند.

دکتر حسين مهري مديرعامل بانک صنعت و معدن ايجاد صندوق هاي ETF  توسط دولت را کار ارزشمندي دانست و خاطر نشان کرد: مردمي کردن اقتصاد پيرو يکي از سياست هاي کلاني بود که مقام معظم رهبري در راستاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ کردند و اميدوارم اين جريانات تداوم داشته باشد و سهام شرکت هاي بزرگ  به مردم واگذار شود. اين صندوق ها اقتصاد کشور را مردمي مي کند، تصدي گري دولت را در اين اوضاع کاهش مي دهد، به بازار سرمايه عمق مي بخشد و باعث مي شود که مردم مستقيم وارد بورس نشوند و سود خوبي نصيب مردم گردد.