خودروهاي دپو شده مناطق آزاد ترخيص شد

تاریخ انتشار : 1399/05/20

طبق اعلام مسئولان در شوراي عالي مناطق آزاد به غير از خودروهاي آمريکايي و يا سفارش آمريکا مابقي خودروهاي دپو شده اين مناطق با مصوبه هيات وزيران ترخيص شده‌ است.

به گزارش ايسنا، از مجموع بيش از ۱۲ هزار خودرويي که در سال‌هاي گذشته وارد و به هر دليلي از جمله تغيير شرايط ارزي و ممنوعيت ثبت سفارش و واردات خودرو در گمرکات و بنادر متوقف شده بودند که تعدادي مربوط به مناطق آزاد بود.


از نيمه دوم سال ۱۳۹۷ و با مصوبه هيات وزيران اولين مهلت در اختيار صاحبان خودرو براي ترخيص کالاهاي خود قرار گرفت و در ادامه طي چند مرحله اين زمان تمديد شد که آخرين بار در اواخر خردادماه هيات وزيران براي چهارمين بار مهلت ترخيص را تمديد کرد. اين در حالي است که تا پايان مرحله‌ي سوم عمده خودروهاي دپو شده ترخيص و حدود۳۷۰۰  دستگاه باقي مانده بودند.

 

اما ناصر خرمالي – مدير توسعه صادرات، گمرک و ارزش افزوده مناطق آزاد – در  را بطه با وضعيت ترخيص خودروهاي دپو شده مناطق آزاد به ايسنا گفت که براساس مصوبه هيات وزيران عمده خودروهاي اين مناطق که حدود ۲۵۰ دستگاه بود ترخيص شده است.

 

وي ادامه داد: با اين حال تعدادي از خودروها با توجه به نظر معاونت حقوقي رياست جمهوري امکان ترخيص پيدا نکردند.

 

خرمالي گفت:  خودروهاي دپو شده مناطق آزاد، فقط براي تردد در اين مناطق وارد شده‌ و با تغيير قوانين و ضوابط واردات خودرو ، با مشکل عدم ثبت سفارش و بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي مواجه و در بين آنها خودروهاي ساخت آمريکا و يا سفارش آمريکا وجود داشت.

 

به گفته اين مقام مسئول در شوراي عالي مناطق آزاد تمامي خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي سي و بدون ثبت سفارش مناطق آزاد با توجه به قوانين مربوط به اين مناطق امکان ترخيص پيدا کردند ولي خودروهاي ساخت و توليد آمريکا و يا سفارش آمريکا مشکل حقوقي داشته و ترخيص نشده‌اند که تعداد آنها حدود ۷۰ دستگاه است.

 

گفتني است از مجموع حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودروي دپو شده در گمرک، تا پايان سومين مرحله از تعيين مهلت براي ترخيص (پايان ارديبهشت ماه امسال)، حدود ۳۷۰۰ دستگاه ديگر باقي مانده بود که بخشي بيش از ۲۰۰۰ دستگاه داراي پرونده قضايي و حدود ۱۱۰۰ دستگاه هم فاقد ثبت سفارش بودند و تعدادي هم بدون اين مسايل بايد با تمديد زمان فرايند ترخيص را انجام مي دادند.


در هر صورت در اواخر خردادماه دوباره زماني سه ماهه در اختيار صاحبان خودرو قرار گرفت که تاکنون گزارشي در موردآخرين وضعيت آن منتشر نشده است.